02 | Erfgoeddocent

Leer betekenisvolle erfgoedonderwijsprojecten ontwerpen voor verschillende leeftijdsgroepen

Erfgoed verweven in je lessen maakt onderwijs spannend en betekenisvol voor je leerlingen. Erfgoedonderwijs prikkelt zintuigelijk leren, doet een beroep op de verbeelding, legt verbindingen tussen verschillende vakgebieden en stimuleert een nieuwsgierige en onderzoekende houding. Dat geldt voor jong en oud. Erfgoed vinden is niet moeilijk. In ieder dorp, in iedere buurt, wijk of stad zijn voorbeelden voor handen.

Ga je met erfgoed aan de slag dan wil je natuurlijk een les of project maken dat beklijft. Daar gaat deze cursus je bij helpen. Eerst leer je wat het begrip erfgoed inhoudt, welke soorten erfgoed er zijn en waarom er voortdurend discussies plaatsvinden over wat wel erfgoed is en wat niet. Vervolgens ga je zelf aan de slag. Je maakt kennis met bestaande erfgoedprojecten en je ontdekt verschillende aanpakken van erfgoedonderwijs. De inzichten die je daarmee opdoet verwerk je in een eigen erfgoedproject dat tevens de eindopdracht is.

Leerdoelen

  • Je weet wat het begrip erfgoed inhoudt en je kunt onderscheid maken tussen verschillende soorten erfgoed.
  • Je kent het dynamische en veranderlijke aspect van erfgoed en je weet welke oorzaken daaraan ten grondslag liggen.
  • Je krijgt een breed overzicht van de organisaties die zich richten op beheer en behoud van erfgoed.
  • Je ontwerpt een rijke erfgoedles/project op basis van bronnen en activerende werkvormen met mogelijkheden voor vakoverstijgend werken.
  • Je leert hoe je financiering kunt vinden voor de ontwikkeling van je project.

De cursus bestaat uit

  • Een persoonlijk intakegesprek
  • Mini-cursus Erfgoed van de Open Universiteit ter voorbereiding op de cursus, bedoeld om een goed inzicht te krijgen in het begrip erfgoed
  • Zeven bijeenkomsten op locatie van 14.45 uur tot 17.15 uur
  • Ontwikkelopdracht (dit is ook de eindopdracht)
  • Persoonlijke begeleiding/feedback op opdrachten

Nodig voor deze cursus

  • Computer + internetverbinding
  • Bereidheid om iedere cursus goed voor te bereiden
  • Bereidheid om een portfolio bij te houden
  • Enthousiasme en een open en nieuwsgierige houding

Deelnemers ontvangen na geslaagde afronding van de cursus een getuigschrift.

Deze cursus wordt aangeboden door Erfgoedpartners en K&C Drenthe.

Een oude afbeelding van de kerk in Middelstum

01 | Lezingenreeks: 1000 jaar Groninger cultuurgeschiedenis

In tien lezingen neemt drs. Jochem Abbes, regionaal historicus, u mee langs duizend jaar Groninger cultuurgeschiedenis. Aan de hand van voorbeelden uit de kunst en architectuur wordt in elke lezing één eeuw uitgelicht. Per eeuw komen de belangrijkste landschaps- en cultuurhistorische aspecten aan de orde die nodig zijn om ‘het Verhaal van Groningen’ te begrijpen. De lessen zelf worden gegeven op een mooie historische locatie: de Doopsgezinde kerk in Sappemeer.

De lezingen hebben een collegeachtig karakter: ze worden gegeven aan de hand van beeldmateriaal en ook wordt er achtergrondinformatie (een literatuurlijst en bronnenmateriaal) verstrekt aan de deelnemers. Behalve voor het verdiepen van uw kennis over de provincie willen we met deze cursus het enthousiasme voor de rijke cultuurgeschiedenis van de provincie Groningen versterken. Het niveau is populairwetenschappelijk en voor iedereen toegankelijk.

De complete lezingenreeks kost € 200,-. Het is ook mogelijk de lezingen individueel te boeken. Aanmelden kan via Erfgoedpartners. Voor meer informatie over de lezingen kunt u contact opnemen met Jochem Abbes via jochemabbes@sisteviator.nl. De lezingen worden gegeven op de dinsdagavonden 29 oktober, 5, 12, 19 en 26 november. Daarna wordt de reeks vervolgd op 7, 14, 21, 28 januari en 4 februari.

De lezing is een samenwerking tussen Erfgoedpartners en regionaal historicus drs. Jochem Abbes van Cultuurhistorisch Bureau Siste Viator uit Bourtange.

Informatiesessie ‘Een museale kennismaking’

Informatiesessie ‘Een museale kennismaking voor bestuurders’

Tijdens deze informatiesessie voor nieuwe (vrijwillige) bestuurders en nieuwe directeuren van musea maakt u kennis met vele facetten van het museumbedrijf. Wat is de Museumnorm, het Museumregister, de Code Cultural Governance, Code Diversiteit? We spreken over ethiek, vrijwilligersmanagement en de rol van een museumbestuur. Maar ook het museale werk wordt kort toegelicht: hoe ‘werkt’ een museum eigenlijk?

Training ‘Toegankelijkheid’

Training ‘Toegankelijkheid van erfgoedinstellingen’

Wat kunt u doen om uw museum toegankelijker te maken? Wilt u alleen een hellingbaan of wilt u weten wat u nog meer kunt doen om mensen met uiteenlopende beperkingen een mooie museumervaring te bieden? Welke doelgroepen kiest u en welke maatregelen zijn voor uw museum haalbaar? En wat heeft het museum er zelf aan? De doelgroepen zijn (beleids)medewerkers van musea die zich willen ontwikkelen op het gebied van toegankelijkheid. Dit dagdeel worden verschillende doelgroepen besproken, maar de nadruk ligt op het maakproces van een rondleiding voor blinden en slechtzienden. U kunt ook zelf ervaren hoe een museumbezoek met een beperking is.

We volgden met medewerkers  en vrijwilligers van Museum aan de A de workshop van Marjan Brouwers over toegankelijkheid. Bijzonder nuttig en inspirerend bovendien!

Deelnemer over de Training Toegankelijkheid