|
|
Talent aan tafel: vooraankondiging
19 september 2019
Vanaf 2015 organiseerde Erfgoedpartners enkele keren per jaar voor medewerkers van erfgoedinstellingen en voor andere belangstellenden Erfgoed aan tafel: een spreker en daarna een maaltijd. Deze opzet voorzag in een behoefte. Voor de lezing werd steeds een spreker uitgenodigd, die in de erfgoedwereld actief was. Om het proces van talentontwikkeling in alle leeftijden te ondersteunen, organiseren we in september een aangepast concept: Talent aan Tafel. Een bijeenkomst waarbij jonge talent de gelegenheid krijgt zichzelf te presenteren.
Toegankelijkheid erfgoedinstellingen
De spreker is Nynke Feenstra. Haar lezing gaat over toegankelijkheid (van erfgoedinstellingen). De roep om een inclusieve erfgoed sector is alomtegenwoordig. Tegelijkertijd lijkt het streven naar meer inclusieve werkwijzen te verzanden in haar complexiteit. Wanneer spreken we van toegankelijkheid en wanneer van inclusie? Hoe verhouden deze termen zich tot het diversiteitsvraagstuk? In haar lezing biedt Nynke Feenstra op een praktische manier inzicht in deze actuele discussie. Ze laat zien hoe je met kleine (kosteloze) stappen al kan bijdragen aan een meer
|
inclusieve ervaring voor je bezoekers. Een ervaring waarbij iedere bezoeker zich welkom en gerespecteerd voelt in je museum, kerk of molen.
Nynke Feenstra zet zich sinds 2013 in voor het verbeteren van de toegankelijkheid van musea, in het bijzonder voor doven. Als consultant adviseert en informeert ze mensen en organisaties over het onderwerp toegankelijkheid. Op basis van haar ervaringen in musea is ze een (parttime) promotieonderzoek gestart aan de Universiteit Leiden waar ze ook werkzaam is als wetenschappelijk docent bij Kunstgeschiedenis: www.nynkefeenstra.com.
Datum, plaats en locatie
Voor: iedereen die in erfgoed en actuele ontwikkelingen geïnteresseerd is
Spreker: Nynke Feenstra
Locatie: wordt nader bekend gemaakt
Datum en tijd: 19 september 16:00 tot 19:00 uur
Kosten: € 20,- per persoon
|
|
|
|
Orgelzomer Groningen 2019
Herdenkingsconcert
Op 29 juli, een dag na de sterfdag van Arp Schnitger, gaat de Orgelzomer Groningen 2019 officieel van start met een feestelijk Herdenkingsconcert in de Der Aa-kerk van 50 jaar Stichting Groningen Orgelland en 300 jaar Schnitger. Voor dit concert verzamelen zich hier orgelkenners en orgelliefhebbers, muziek-, cultuur- en erfgoedgeïnteresseerden en de donateurs van SGO). Zij kijken terug naar het moment waarmee het allemaal begon voor de SGO: de Schnitger-herdenking in 1969, die in dezelfde Der Aa-kerk plaatsvond.
Daarnaast wordt teruggekeken op 50 jaar van orgelpromotie, -onderhoud en -restauraties die hierop volgden en op de prachtige muziek die nu weer mag klinken. Peter Westerbrink, titulair organist van de Der Aa-kerk, zal dit demonstreren. De aanwezigen horen dan die kleurrijke klank van het instrument, zo karakteristiek door de geslaagde combinatie van het Schnitgergeluid met de 19e-eeuwse toevoegingen van Timpe en Van Oeckelen.
Programma
Om 13:30 uur gaat de kerk open voor een ontvangst met koffie en thee. Vanaf 14:00 uur zijn er korte toespraken van prominente orgelkenners en provinciale cultuurbestuurders, presentaties over huidige en toekomstige SGO-activiteiten waarbij ook ingegaan wordt op de visie die daaraan ten grondslag ligt. Er zijn hapjes en drankjes, maar alles draait natuurlijk om de muziek: barok – waar de Groninger orgels ooit voor werden gemaakt – maar ook bijzondere, vernieuwende muzikale uitstapjes rond en met het orgel.
Voor wie is dit feestelijke Herdenkingsconcert?
Deze dag is bedoeld voor iedereen die – in professionele zin of anderszins – een betrokkenheid heeft of voelt bij de SGO, of gewoon bij het cultureel erfgoed en de bijzondere orgels die Groningen, Stad en Ommeland, rijk is. De toegang is gratis.
Bent u van plan te komen, dan kunt u zich hier aanmelden:
Beeld: Orgel Der Aa Kerk
Foto: John Stoel
|
Orgelsymposium De Wereld In
Dinsdag 15 oktober 2019
11:00 -16:00 uur
Martinikerk, Groningen
In het kader van Orgelzomer Groningen 2019, en als prelude op het jaarlijkse Schnitgerfestival, wordt op 15 oktober 2019 in de Martinikerk in Groningen een orgelsymposium gehouden: De Wereld In. Op dit symposium wordt het orgel vanuit nieuwe perspectieven belicht. Centraal staat de vraag hoe orgelmuziek nu en in de toekomst van waarde kan zijn voor een breed publiek. Daarbij is er niet alleen oog voor de orgelmuziek zelf, maar ook voor de context waarbinnen die muziek te beluisteren is en het publiek dat ermee bereikt wordt. Er wordt aandacht besteed aan de invloed van de locatie, repertoire en programmering en publieksbereik.
In een gevarieerd programma van lezingen, muziek en intermezzo’s geven verschillende deskundigen hun inspirerende visie op orgel, muziek en mens en zetten zij ons aan tot nadenken.
Medewerking verlenen onder andere Evert Bisschop Boele (lector Kunst en Samenleving, lector Kunsteducatie Prins Claus Conservatorium), Jan Bril (akoestisch expert), Hans Fidom (bijzonder hoogleraar Orgelkunde aan de VU),) Jacob Lekkerkerker (componist, organist en curator muziek Oude Kerk Amsterdam), Johan Luijmes (artistiek leider Orgelpark Amsterdam) en Tine Stolte (master New Audiences Innovative Practice, Prins Claus Conservatorium).
Het symposium wordt georganiseerd door Erfgoedpartners in samenwerking met Stichting Klinkend Erfgoed Nederland (SKEN).
Aanmelden
Het programma is nog volop in ontwikkeling, maar u kunt zich nu al aanmelden.
Deelname kost € 40,-, inclusief koffie/thee en lunch.
Zodra het programma definitief is, ontvangt u een uitnodiging met meer informatie.
|
|
|
|
Papier Ontvouwd
Op de website collectiegroningen.nl vindt de bezoeker, behalve beeld en informatie over museumvoorwerpen, ook verschillende tentoonstellingen. Sinds kort is daar de tentoonstelling ‘Papier Ontvouwd’ aan toegevoegd. Bijzonder is dat dit een gedigitaliseerde versie is van de fysieke tentoonstelling met dezelfde naam, die een paar jaar geleden te zien was in het GRID in Groningen.
De expositie vertelde het verhaal over het gebruik van papier in Groningen. In de digitale tentoonstelling op Collectie Groningen zijn voorwerpen te zien van verschillende Groningse instellingen: Gemeente Groningen, GRID, Groninger Archieven, Groninger Museum, Historische Behangcollectie |
Gemeente Groningen, Stichting Monument & Materiaal, Universiteitsbibliotheek Groningen en Veenkoloniaal Museum. De voorwerpen zijn voor dit doel gefotografeerd en de zaalteksten zijn speciaal voor de website herschreven. Op deze manier heeft de tijdelijke tentoonstelling een permanente plaats gekregen op Collectie Groningen.
Het digitaliseren van de tentoonstelling is tot stand gekomen met behulp van het themafonds digitalisering van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Fotografie: Anton Tiktak. Teksten: Marije Senna.
Beeld: Verpakkingskarton, Veenkoloniaal Museum/Foto: Anton Tiktak, Arte del Norte |
|
|
|
Culturele Mobiliteit
Schooljaar 2019-2020 volgeboekt
Culturele Mobiliteit is een project in de provincies Groningen en Drenthe en helpt scholen om te reizen naar het:
- Groninger Museum
- Veenkoloniaal Museum Veendam
- Openluchtmuseum Het Hoogeland Warffum
- Fraeylemaborg Slochteren
- Klooster Ter Apel
- Noordelijk Scheepvaartmuseum Groningen
- Noord-Nederlands Trein & Tram Museum Zuidbroek.
Daar nemen zij deel aan een uitdagend programma en maken kennis met professionele kunsten of de historische verhalen van Groningen en Drenthe zonder dat hier hoge kosten aan verbonden zijn. Het project ondersteunt scholen bij de organisatie van het bezoek en het vervoer. De groepen worden vervoerd met een historische bus van het Nationaal Bus Museum in Hoogezand. |
Programma’s op het niveau van de leerling
De onderwijsprogramma’s die vallen binnen Culturele Mobiliteit zijn geschikt voor leerlingen op de basisschool en kunnen vaak lesstof vervangend zijn omdat ze aansluiten bij de kerndoelen van het ministerie van OCW. Deelnemen kan als de school op minimaal 5 km afstand van de culturele instelling is gevestigd. Het kan zijn dat busritten van verschillende scholen worden gecombineerd.
Schooljaar 2019-2020
Binnen het project is ruimte voor ongeveer 6000 leerlingen. Het goede nieuws is dat we de zomervakantie ingaan met de teller op VOL. Komend schooljaar is er geen plek meer voor nieuwe aanmeldingen maar voor het volgende schooljaar is inschrijven wel mogelijk.
Beeld: Culturele mobiliteit |
|
|
|
Collectie Groningen uitgelicht
Stichting Johan Dijkstra: Gezicht op Geggiano
Vermoedelijk via de oudhistoricus A.G. Roos, wiens portret hij schilderde, maakte Johan Dijkstra kennis met Ranuccio Bianchi Bandinelli (1900-1975), telg van een oude aristocratische familie uit Siena. Bandinelli was in 1931 benoemd tot bijzonder hoogleraar in de Oudgriekse en Vooraziatische Archeologie. Tussen de beide mannen ontwikkelde zich een vriendschap die, nadat Bandinelli in 1933 terugkeerde naar Italië, bleef bestaan.
Dijkstra trok in de zomermaanden dikwijls naar Geggiano, het iets ten noordoosten van Siena gelegen landgoed van de Bandinelli familie. Als scheppend kunstenaar verkende Dijkstra vooral de omgeving waar hij logeerde. Daarvan getuigen de vele tekeningen en aquarellen, een reeks schilderijen en enkele bladen grafiek. Op de hier getoonde aquarel zien we links bovenop de heuvel de villa Geggiano, het barokke huis waar |
Dijkstra logeerde en waarin nog steeds een karakteristiek schilderij met een gezicht op Termunten hangt.
Uit de twee vrouwengestalten op de voorgrond van de aquarel valt af te leiden dat de druivenoogst in volle gang is. Dijkstra heeft hier geprobeerd het warme goudgele nazomerlicht te vangen. In dit Italiaanse landschap herkennen we de expressieve schilderwijze die Dijkstra vanaf 1925 hanteerde. Het Toscaanse landschap riep bij hem dezelfde geestdrift op als het noordelijke landschap, het gebied waarmee zijn naam onverbrekelijk verbonden is.
Klik voor meer informatie en beeldmateriaal van de borg op de foto of kijk op de website van Collectie Groningen.
Tekst: Fred Ootjers
Foto: Anton Tiktak, Arte del Norte
|
|
|
|