Deze e-mail is verzonden door ERFGOED IN GRONINGEN. Hier kunt u deze nieuwsbrief lezen in uw browser.
Beeld: detail  Van Oeckelen-orgel Beerta
Foto: HuismanMedia
Beeld: Schnitgerorgel Akerk Groningen; foto: Akerk Groningen
Sint Nicolaas Orgelconcert     
Akerk Groningen

De Akerk in Groningen is van eind november tot en met 4 december de ‘kerk van Sinterklaas’. Daarom zijn er in die week in de Akerk veel Sinterklaasactiviteiten. Sinterklaasliedjes horen daar natuurlijk ook bij. 

Op zaterdag 29 november staat de Akerk de hele middag in het teken van Sinterklaas. Van 14:00-15:00 uur is er voor jong en oud een gezellig Sinterklaasfeest waarbij de Sint zelf aanwezig zal zijn. Om 16:30 uur geven de huisorganisten van de Akerk, Leonore Lub en Peter Westerbrink, een net zo feestelijk concert met bewerkingen van bekende Sinterklaasliedjes in diverse stijlen. Ze klinken in een prachtig klankkleed van het Arp Schnitgerorgel en geven een sfeervolle beleving van het sinterklaasfeest.

Datum: 29 november
Tijd: 14:00 – 15:00 uur Sinterklaasfeest en van16:30-17:15 uur orgelconcert
Entree: €10,00 
Naast informatie over orgelconcerten attenderen wij u in de Orgelagenda graag op activiteiten, die u als liefhebber van orgelmuziek mogelijk interessant vindt.
Beeld: affiche
Capella Groningen: Tranen en troost rond de mis van William Byrd    
San Salvatorkerk Groningen en de Nicolaïkerk Appingedam

Weep, o mine eyes and cease not. Met dit beroemde lied van John Bennett opent een programma over tranen en troost. Daarna volgen geestelijke liederen over intens verdriet, die geleidelijk plaats maken voor motetten over troost, verlossing en hoop. Dit alles wordt afgewisseld met de monumentale vierstemmige mis van William Byrd.

Naast Byrds meesterwerk klinkt er veel muziek van Thomas Tallis. Byrd en Tallis waren beide zanger en organist aan het hof van Elizabeth I (1533–1603), de laatste vorst uit het huis Tudor. Haar regeerperiode geldt als een hoogtepunt in de Engelse cultuur, met tijdgenoten als Shakespeare en Marlowe.
Onder Elizabeth was het protestantisme staatsgodsdienst, maar katholieke rituelen werden binnenshuis gedoogd. De mis van Byrd werd, net als Latijnse motetten van Tallis, indertijd vermoedelijk uitgevoerd tijdens privévieringen bij bevriende katholieken thuis.

Byrds mis is vrij gecomponeerd, dus niet gebaseerd op een steeds terugkerende basismelodie (cantus firmus). Daardoor is er relatief veel afwisseling en heeft Byrd alle ruimte om het verloop van de tekst in de muziek uit te drukken. 

De Latijnse motetten van Tallis, zoals Salvator mundi en In ieiunio et fletu bouwen voort op de traditie van de Franco-Vlaamse polyfonie. Zijn Engelstalige werken, zoals If ye love me sluiten aan bij de Engelse traditie van de reformatie, met een meer homofone opzet en nadruk op verstaanbaarheid van de tekst. 
Al met al combineert dit programma enkele pareltjes uit de rijke schatkist van de Elizabethaanse polyfonie, een absolute bloeiperiode in de Engelse muziek.

Datum: 22 november (Groningen) en 23 november (Appingedam)
Tijd: 20:15 uur (Groningen) en 15:00 uur (Appingedam)
Entree: €15,00
Beeld: Cantate Consort tijdens een uitvoering; foto: eigen foto
Cantatedienst     
Nieuwe Kerk Groningen

Cantate ‘Herz und Mund und Tat und Leben’ BWV 147, J.S. Bach (1685-1750)

Cantate Consort, barokorkest en solisten onder leiding van Jelte Hulzebos

Agnes van Laar – sopraan
Rosanne van Sandwijk – mezzosopraan
Twan van der Wolde – tenor
Jasper Schweppe – bas

Voorganger: Ds. Evert Jan Veldman
Organist: Mannes Hofsink

In 1717 componeerde Bach voor de vierde adventszondag cantate BWV 147a, waarvan de muziek verloren is gegaan. Wel beschikken we over een tweede versie van dit werk dat werd uitgevoerd op 2 juli 1723 voor Maria Visitatie.

BWV 147 is een groots opgezette cantate in twee delen waarbij de beide delen worden gescheiden door de preek. Een uitgebreide orkestbezetting van strijkers, baroktrompet en alle hobosoorten, gecombineerd met een gevarieerde instrumentatie maakt deze cantate bijzonder.

Het openingskoor heeft een symmetrische opbouw met veel imiterende en fugatische elementen, steeds gescheiden door instrumentale gedeelten. De recitatieven en aria’s zijn zeer divers qua instrumentatie en sfeer: contemplatief, dansant en energiek. Het zesde en tiende deel is het overbekende ‘Wohl mir, daβ ich Jesum habe’.

Datum: 7 december
Tijd: 17:00 uur
Entree: gratis
29 november Leonore Lub en
Peter Westerbrink
16:30 Groningen Akerk
22 november Capella Groningen 20:15 Groningen San Salvatorkerk
23 november Capella Groningen 15:00 Appingedam Nicolaïkerk
7 december Cantate Consort 17:00 Groningen Nieuwe Kerk
Deze e-mail is verzonden door ERFGOED IN GRONINGEN.
U ontvangt deze mail omdat u ingeschreven bent voor onze nieuwsbrief.

Ons adres is:
ERFGOED IN GRONINGEN
Raadhuisstraat 3
9988 RE Usquert
communicatie@erfgoedingroningen.nl

U kunt hier ons adres toevoegen aan uw adresboek

U kunt hier uw voorkeur aanpassen, of hier uitschrijven.
Let op: als u zich afmeldt, ontvangt u geen enkele mail meer van ERFGOED IN GRONINGEN. Als u zich alleen voor de Orgelagenda wilt uitschrijven, pas dan uw voorkeuren aan.

Email Marketing Powered by Mailchimp






This email was sent to <<E-mailadres>>
why did I get this?    unsubscribe from this list    update subscription preferences
Stichting Erfgoedpartners · Raadhuisstraat 3 · Usquert, Gr 9988 RE · Netherlands