|
|
Oktober Kindermaand
De afgelopen weken hebben wij al meerdere aanmeldingen van vooral musea voor Oktober Kindermaand 2023 ontvangen. Om Oktober Kindermaand tot een succes te maken, is het echter belangrijk dat veel (soorten) instellingen meedoen. Niet alleen musea, molens en borgen, maar ook natuurorganisaties, dans- en theaters(scholen), bibliotheken en dergelijke. Wij doen hierbij dan ook een oproep aan vooral die organisaties zich aan te melden. Natuurlijk zijn ook musea van harte welkom. Meedoen kan bijvoorbeeld al met een activiteit op één zaterdag of één zondag in oktober.
Om een indruk te geven van de activiteiten, voor kinderen van 4-12 jaar, voor wie Oktober Kindermaand wordt georganiseerd hieronder een bloemlezing uit de aanmeldingen:
In het Groninger Museum kunnen kinderen hun creativiteit de vrije loop laten en verschillende opdrachten uitvoeren. Een geweldige kans om kunst op een interactieve manier te ontdekken. |
Bij Klokkengieterijmuseum Heiligerlee kunnen kinderen verschillende klokken, bellen en toetsen ontdekken en een eigen lied spelen. Een unieke en muzikale ervaring! Meer informatie vindt u hier.
Koren- en pelmolen de Stormvogel nodigt kinderen uit voor een speciale kinderdag op 7 oktober. Hier kunnen ze een kijkje nemen in de molen en een bijzonder avontuur beleven. Meer details vindt u hier.
Museum Klooster Ter Apel biedt een avontuurlijke speurtocht aan, waarbij kinderen het klooster kunnen verkennen en een spannend avontuur beleven.
Wonderwereld Ter Apel zal op 29 oktober een groots Halloween feest organiseren, vol spannende avonturen en verrassingen. Wonderwereld – Ontdek, Beleef, Bewonder in de Bossen van Ter Apel
Aanmelden met (een) activiteit/activiteiten kan via het onlineformulier op onze website.
Beeld: affiche Oktober Kindermaand 2022 |
|
|
|
GRN festival
De derde editie van het GRN festival, het provinciaal festival voor liefhebbers van het Gronings, is op zaterdag 18 november in cultuurcentrum Kielzog Hoogezand.
Voor de derde keer pakt de organisatie uit met streektaalmuziek, regiotheater, literatuur, wetenschap, kunst, een informatiemarkt, een talkshow en nog veel meer. Ook dit jaar gaat extra waardering uit naar een bekende Groninger met de uitreiking van de Haide Bliksem Award 2023 en worden de winnaars bekend gemaakt van Vlog Em Mor!, de nieuwe vlogwedstrijd voor jongeren georganiseerd door het Centrum Groninger Taal & Cultuur (CGTC). |
Programma binnenkort bekend
De organisatie is druk bezig met het invullen van het GRN festivalprogramma. Binnenkort worden de eerste namen en onderdelen bekendgemaakt. Houd hiervoor de websites van Kielzog en het CGTC in de gaten! Nog even terugkijken? Bekijk hier het GRN-programma van vorig jaar.
Wilt u als Groninger erfgoed- of cultuurorganisatie ook deelnemen aan de informatiemarkt dan kunt u zich opgeven via het contactformulier op de website van CGTC.
Beeld: banier GRN festival |
|
|
|
Orgelagenda
Van april tot oktober geeft Erfgoedpartners iedere twee weken de digitale nieuwsbrief Orgelagenda uit. In de overige maanden, buiten het orgelseizoen, verschijnt de nieuwsbrief eens per maand.
De Orgelagenda geeft informatie over de orgel- en carillonconcerten in de provincie Groningen, en incidenteel in Ostfriesland, in een bepaalde periode.
In de Orgelagenda van 27 juli aandacht voor concerten op orgels die deze zomer veelvuldig te horen zijn: de Martinikerk Groningen, de Petruskerk in Leens, de Nicolaïkerk in Appingedam, de Jacobikerk in Uithuizen en het orgel van de Protestantse kerk in Eenrum. |
Sinds kort wordt het gerestaureerde orgel van de Sebastiaankerk in Warffum ook buiten de erediensten geregeld tot klinken gebracht. Daarnaast ook aandacht voor concerten op orgels, die veel minder vaak te horen zijn. Deze zomer waren er twee concerten op het Arp Schnitgerorgel in Godlinze en het orgel van de Laurentiuskerk in Baflo wordt sinds kort ook ingezet voor orgelbespelingen.
De nieuwsbrieven zijn te vinden op onze website.
Daar vindt u ook de mogelijkheid voor inschrijving voor deze gratis nieuwsbrief.
Beeld: kop Orgelagenda |
|
|
|
E-learnings van Leer je Erfgoed:
nieuwe training Publieksarcheologie
Ook als vrijwilliger van een erfgoedorganisatie kunt u nog veel leren over erfgoed. Misschien bent u op zoek naar specifieke kennis over erfgoed, of hebt u handvatten nodig om vrijwilligerswerk zo soepel mogelijk te laten verlopen. In samenwerking met Leer Je Erfgoed werden diverse online cursussen ontwikkeld die vrijwilligers helpen bij hun werkzaamheden. Deze e-learnings zijn gratis te volgen en duren ongeveer 30 minuten. Om deel te nemen aan de cursussen moet u zich eerst registreren om te kunnen inloggen. Dat kan via de website van Leer je Erfgoed. Registreren en gebruik maken van het platform is gratis. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor Leer Je Erfgoed.
Er worden voortdurend nieuwe cursussen ontwikkeld voor Leer Je Erfgoed. Onlangs werd de training Publieksarcheologie ontwikkeld door Erfgoed Gelderland met medewerking van Erfgoedhuis Zuid-Holland, Archeohotspots en de Nationale Archeologiedagen. |
Training Publieksarcheologie
Archeologie verbindt ons met de mensen die vóór ons op een bepaalde plek hebben gewoond en geleefd. Door publieksarcheologie kan iedereen kennismaken met onze materiële geschiedenis aan de hand van vondsten en ontdekkingen.
In de online training Publieksarcheologie leert u hoe breed het terrein van publieksarcheologie is. U gaat het herkennen in uw eigen omgeving en ontdekt welke functies het kan hebben in onze samenleving. Ook laten we zien hoe u eraan kunt deelnemen of zelf initiatief kunt nemen. De cursus is te volgen via de website van Erfgoedvrijwilliger.
Beeld: Urnen van de Urnenveldcultuur; in de late bronstijd (1200-800 v. Chr.) en vroege ijzertijd (800-500 v .Chr.) werden doden gecremeerd. Collectie Noordelijk Archeologisch Depot Nuis |
|
|
|
Even kennismaken: Maarten Zwiers
Sinds juni is het Centrum Groninger Taal & Cultuur een nieuwe aanwinst rijker met onderzoeker Maarten Zwiers (43). Als historicus is Maarten gespecialiseerd in plattelandsculturen en regionale identiteit. Hij heeft gepubliceerd over populisme, activisme en muziek uit verschillende plattelandsregio’s, van het Amerikaanse zuiden tot het Nederlandse Nedersaksische gebied.
Van het zuiden van de Verenigde Staten naar het noorden en oosten van Nederland, is dat geen grote stap? Regelmatig stellen mensen Maarten deze vraag wanneer hij ze vertelt dat hij als onderzoeker Nedersaksische geschiedenis en cultuur aan de slag gaat. ‘Als historicus en amerikanist heb ik mij veel beziggehouden met de politieke en culturele geschiedenis van het Amerikaanse zuiden.’
De verschillen tussen beide regio’s zijn inderdaad groot, maar er zijn ook verrassende overeenkomsten die deze gebieden (beide plattelandsculturen) delen. Daar kwam Maarten achter toen hij in Mississippi woonde om daar een master in regiostudies te doen. Je zou dus kunnen zeggen dat zijn fascinatie voor de zuidelijke staten van de VS zijn interesse in het Nedersaksische taalgebied heeft aangewakkerd.
Rurale masculiniteit
De culturele verbanden tussen beide regio’s onderzocht Maarten aan de hand van twee thema’s: muziek en politiek. Door een vergelijking tussen Southern Rock band Lynyrd Skynyrd en de Achterhoekse band Normaal probeerde hij aan te tonen hoe regionale muzikanten gedeelde ideeën hebben over het leven op het platteland, met name hoe je je daar als man behoort te gedragen. Welk beeld van hun leefomgeving komt naar voren in hun muziek, welke verhalen vertellen zij?
Het concept van rurale masculiniteit paste Maarten ook toe in een analyse van de opkomst van populistische politici in de VS en Nederland gedurende de jaren zestig van de vorige eeuw, zoals Hendrik ‘boer’ Koekoek. Koekoek zette zijn regionale identiteit strategisch in: omdat hij van het platteland kwam, ver weg van het |
centrum van de macht in Den Haag, zag hij zichzelf als de juiste persoon om de politiek weer terug naar de burgers te brengen. Een stijl en boodschap die tegenwoordig prominent aanwezig is in ons politieke landschap.
Regionale identiteit
Muziek, politiek en regionale identiteit zijn onderwerpen waar Maarten zich in de toekomst ook op wil richten. ‘Ik ben vooral geïnteresseerd hoe ‘regio’ zich uit in politieke bewegingen en muziekvormen in het Nedersaksische taalgebied, zowel in het heden als het verleden. Groningen, Drenthe en de Achterhoek zijn bijvoorbeeld vaak gedefinieerd als ‘achterland’, waarbij de Randstad als metropool fungeert. Wat gebeurt er met een gebied als het een dergelijk etiket opgeplakt krijgt en hoe reageren mensen in de regio daarop?’
Waar Maarten van af wil is het (nog steeds wijdverspreide) idee dat de tijd stilstaat in de provincie. ‘Het platteland is geen geïsoleerd domein waar de moderniteit nauwelijks vat op heeft en tradities het dagelijkse leven bepalen, maar een gebied dat volledig geïntegreerd is in allerlei mondiale processen. De weerslag van die processen op regionale culturen, de reactie die optreedt wanneer het mondiale en het lokale samenkomen, vormt een wezenlijk onderdeel van mijn onderzoeksagenda.’
Voor het begrijpen van de geschiedenis van Groningen, waar energievoorziening en landbouw van oudsher belangrijke pijlers van de provinciale economie zijn, kun je moeilijk om internationale ontwikkelingen, de rol van multinationals en fluctuaties op de wereldmarkt heen. Een vergelijkbare dynamiek geldt voor muziek uit het Nedersaksische taalgebied. Het werk van plattelandsmuzikanten biedt inzicht in de verschillende kenmerken van een regionale identiteit en laat tegelijkertijd zien hoe zij mede gevormd wordt door (muzikale) invloeden van buitenaf. Ook hier is dus geen sprake van provinciale isolatie, maar van cultureel engagement met de rest van de wereld om op het leven in de provincie te reflecteren.
Beeld: Maarten Zwiers; foto: eigen foto
Tekst: Merel Lobo |
|
|
|
Loodsboot
Uit de mist duikt een loodsboot op. De rook uit de schoorsteenpijp vermengt zich met de nevel die het schip omringt. Een prachtig beeld, sfeervol geschilderd door de kunstenaar Rieks Hamminga in 1982. Ze maakt onderdeel uit van de collectie van het Muzeeaquarium en werd ter gelegenheid van de heropening in 2000 door de gemeente Delfzijl aan het museum geschonken.
Een loods is een gids die kapiteins van binnenkomende en uitgaande zeeschepen advies geeft over het vaarwater. Een loods kent het gebied voor en in de haven op zijn duimpje en zorgt er voor dat het schip veilig op zijn bestemming aankomt.
Een tekst uit 1240 omschrijft het werk van de loods als volgt: ‘Die leads-age sal syne vaerte gedaen, ende synen loon verdiend hebben, wanneer hij dat Schip heeft gebragt in de Haven tot der ketenen voor of |
in sekerhede; ende is ook niet schuldig dat voorder te brengen: ende daerna sal die Schipper, ende die Schipluiden, tot den Schepe sien.’
Voor 1850 adviseerden toevallig beschikbare vissers de kapiteins bij het aanlopen van de zeehavens. Rond 1850 kwam er met de instelling van rijks loodsdiensten een einde aan de particuliere loodsdiensten. In Groningen werden in 1857 twee loodsdiensten opgericht. Een voor de Eems met als standplaats Delfzijl en de ander voor het Friesche zeegat met Oostmahorn als standplaats.
Door het openen van het Eemskanaal in 1876 werden Delfzijl en de Eems belangrijker voor de scheepvaart naar de stad Groningen.
Beeld: ‘‘…wanneer hij dat Schip heeft gebragt in de Haven tot der ketenen…’’
van Muzeeaquarium Delfzijl;
foto: Harm Bellinga, Arte del Norte
|
|
|
|
|
|
|
Erfgoedloper is een uitgave van ERFGOEDPARTNERS en CGTC
Raadhuisstraat 3, 9988 RE Usquert (0595) 74 93 30.
Reacties en kopij: info@erfgoedpartners.nl.
Deze nieuwsbrief kon tot stand komen mede dankzij de jaarlijkse subsidie van de Provincie Groningen.
Wanneer u de Erfgoedloper niet langer wenst te ontvangen,
kunt u dit aangeven door op deze link te klikken. Let op: als u zich afmeldt, ontvangt u geen enkele mail meer van Erfgoedpartners en Centrum Groninger Taal & Cultuur. Als u zich alleen voor de Erfgoedloper wilt uitschrijven, pas dan uw voorkeuren aan.
U ontvangt deze mail omdat u ingeschreven bent voor onze nieuwsbrief.
Copyright (C) 2023 Stichting Erfgoedpartners All rights reserved.
Stuur deze mail door naar een vriend Update profiel
|
|
|