|
Column
|
Europese cultuur
Deze column is geschreven vanuit mijn vakantieadres en afgelopen week heb ik buitenlands erfgoed in alle soorten en maten kunnen bewonderen. Frans erfgoed, om precies te zijn. Wat mij iedere keer weer verrast is de culturele eenheid van Europa. Overal herken je dezelfde stijlfiguren wat betreft architectuur en kunst, vind je kerken en pleinen die vertrouwd voelen en kun je boodschappen doen die je thuis ook kunt halen. Ook zie je overal de trots op eigen erfgoed langs de snelwegen vermeld met verwijzingen naar Romeinse overblijfselen, middeleeuwse steden en kathedralen. Bij onze gedeelde cultuur hoort ook een gedeeld oorlogsverleden, dat overal in monumenten wordt herdacht. We hebben met elkaar wat afgevochten, maar gelukkig is het dit jaar 75 jaar geleden dat in grote delen van Europa de strijdbijl werd begraven. We hebben meer dat ons bindt, dan wat ons verdeelt en dankzij de Europese Unie kunnen regio’s netwerken opzetten over grenzen heen en worden jongeren gestimuleerd om vooral andere landen te bezoeken door er te studeren. Vooral dit laatste is waardevol, want goede verhoudingen zijn vaak het gevolg van vriendschappen die in de jeugd worden gelegd, of het nu gaat om mensen of landen. Door elkaar op te zoeken, wordt duidelijk dat anderen niet zo veel verschillen. In deze week dat de Brexit een feit wordt, hoop ik dat mensen en culturen verbonden blijven, omdat dit de beste garantie is voor een vreedzame samenleving.
Rectificatie
In mijn vorige column van 20 december schreef ik over de unieke situatie in de provincie Groningen dat culturele organisaties maximaal invloed kunnen hebben in het cultuurbeleid van de provincie en daarmee niet afhankelijk zijn van een dictaat uit de hoge hoed van een provinciebestuur. Mijn collega uit Friesland wees mij er terecht op dat ik deze uitspraak niet hard kan maken. Daarom wil ik die hier nuanceren. Natuurlijk komt ook in andere provincies het cultuurbeleid tot stand uit een proces van beïnvloeding. Groningen is echter de enige provincie met een Cultuurnota die een vierjarige cyclus kent waarbij alle culturele organisaties kunnen intekenen. In mijn enthousiasme om iedereen een hart onder de riem te steken die in de vakantie moest doorwerken, heb ik de positieve zijde van het Groningse systeem willen benadrukken. Daarbij heb ik te kort door de bocht de andere provincies van een dictaat beticht. Die woorden neem ik hierbij terug.
Roeli Broekhuis
|
|
|
|
|
Platform Archeologie & Publiek
6 februari van 13:00 – 15:00 uur
Om meer mensen te kunnen laten genieten van archeologische voorwerpen is digitalisering een probaat middel. De deelnemers aan dit platform is gevraagd een lijstje samen te stellen met een top 10 aan objecten of archeologische locaties in het landschap die hiervoor in aanmerking komen. Deze voorwerpen kunnen dan geplaatst worden op www.collectiegroningen.nl. |
Erfgoedpartners regelt de digitalisatie en de productie van publieksvriendelijke teksten. Verder wordt gesproken over de archeologielezingen: een terugblik op de reeks 2019/20 en de voorbereiding voor de reeks najaar 2020.
Beeld: zestiende of vroeg zeventiende eeuws kinderschoentje; Kloostermuseum Aduard.
Foto: Anton Tiktak, Arte del Norte
|
|
|
|
Platform Collecties
10 maart van 13:30 - 16:30 uur
Het thema van deze platformbijeenkomst is ‘Brandveiligheid in musea’. Wat mag je van de brandweer verwachten op het gebied van collectie? Wat moet je zelf regelen? Hoe krijg je goed contact met je lokale brandweer? Ook zal het cursusprogramma 2020-2021 ter sprake komen en worden |
cursuswensen geïnventariseerd. Een vast onderdeel is ‘rondje instellingen’ waarbij gelegenheid is om de eigen activiteiten te delen met de andere aanwezigen.
Het platform wordt op een nog vast te stellen locatie gehouden.
Beeld: brandweermannetjes
|
|
|
|
Platform Borgen
17 maart van 10:00 - 12:00 uur
Deze keer is de Menkemaborg in Uithuizen de plaats waar wordt vergaderd. Na de vergadering volgt een rondleiding door de borg. |
De agenda volgt binnenkort maar ook hier is ‘rondje instellingen’ vaste prik.
Beeld: Menkemaborg. Foto: Anton Tiktak, Arte del Norte
|
|
|
|
Bezoekcijfers 2019
De musea hebben van ons, zoals gebruikelijk aan het begin van een nieuw jaar, het verzoek gekregen de bezoekcijfers van het voorgaande jaar aan ons door te geven. Nog niet ieder museum heeft zijn cijfers doorgegeven maar nu al tekent zich een positief resultaat af, met meer bezoekers dan in 2018. |
We streven ernaar de cijfers begin volgende maand vrij te geven aan de pers voor publicatie. In het volgende nummer van Erfgoedloper hopen wij u een compleet overzicht te kunnen presenteren.
Beeld: bezoekers in Museum Wierdenland
Ezinge |
|
|
|
Cursussen en trainingen
De komende weken worden diverse cursussen en trainingen gehouden.
Wij zetten ze graag kort voor u op een rij:
Workshopmiddag digitalisering
14 februari van 12:30 - 17:45 uur, Provinciehuis Groningen
In deze bijeenkomst wordt de sociale kant van digitalisering belicht door workshops over het toegankelijk maken van een website voor mensen met een beperking. En hoe zetten online teksten de toon voor uw instelling? Er is ook aandacht voor de technische kant. Wat is een API en wat voor moois kan met Linked Open Data worden gemaakt? En hoe kunnen met zorg gemaakte data duurzaam bewaard blijven?
De workshopmiddag is bedoeld voor iedereen die vrijwillig of professioneel met erfgoed werkt: bestuurders, beleids- en plannenmakers (om plannen aan te scherpen en nieuwe plannen uit te broeden), marketingmensen (om digitale producten toegankelijker te maken en de juiste toon te treffen), mensen die digitaliseren of met collectie werken (om meer achtergrondkennis te krijgen).
Deelnemers betalen € 20,-. Aanmelden vóór 12 februari via het online aanmeldformulier: Workshopmiddag digitalisering |
Trainingsdag Adlib voor Windows
21 april van 10:00 - 16:30 uur, Erfgoedpartners Groningen
Hoe zoek je slim in Adlib, zowel eenvoudig als ingewikkeld? Welke thesauri zijn geschikt voor welke collecties en waarom gebruik je bepaalde velden op een specifieke manier? Er wordt geoefend met zoeken en vervangen, printen en media koppelen.
Iedereen met een Windows-variant van Adlib kan aanschuiven. De trainingsdag is bedoeld voor zowel beginnende ‘Adlibbers’ als gevorderden die graag een opfriscursus doen. Docenten zijn Marjan Brouwer, consulent deskundigheidsbevordering van Erfgoedpartners, en Bibi Bodegom, die een eigen bureau heeft op het gebied van culturele projecten.
Deelnemers betalen € 75,- per persoon – geldt voor aangesloten instellingen – en € 150,- per persoon voor niet-aangesloten instellingen.
Aanmelden vóór 14 april via het online aanmeldformulier: Trainingsdag Adlib voor beginners
Beeld: cursus Adlib; foto: Tom Heyne |
|
|
|
Studiedag 'Veiligheid op en rond kasteel, buitenplaats en landgoed'
20 februari van 10:00 - 17:00 uur
Op 20 februari houdt de stichting Kastelen Buitenplaatsen Landgoederen (sKBL) de studiedag ‘Veiligheid op en rond kasteel, buitenplaats en landgoed (KBL)’ in Theater Concordia, Concordiaplein 1 te Haastrecht (ZH). In onze tijd zijn veel KBL geheel of gedeeltelijk publiekstoegankelijk. Die gastvrijheid brengt ook risicofactoren met zich mee. Er kan iets gebeuren door uw toedoen, door een oorzaak buiten uw schuld om (gevolgen door weersomstandigheden) of een van uw bezoekers veroorzaakt een ongeluk of schade. Deze studiedag is bedoeld om meer kennis te nemen van veiligheidsrisico’s en hoe je daarmee om kunt gaan. Wat valt er preventief te doen tegen vandalisme |
(of het dumpen van (drugs)afval), hoe ga je om met handhaving, welke risico’s lopen eigenaren als er brand- of stormschade optreedt? Hoe kijken verzekeraars tegen zulke zaken aan? Op deze studiedag geven enige sprekers op basis van hun expertise en ervaring hun visie op het kleurrijke palet, dat samenhangt met veiligheid op en rond KBL.
Deze studiedag is bedoeld voor eigenaren/bestuurders en managers van een KBL. De deelnamekosten bedragen voor donateurs van sKBL € 60,- p.p. Niet-donateurs betalen € 80,-. Deze korting geldt voor maximaal 2 personen per donateur van sKBL.
Beeld: steekincident in museum |
|
|
|
Collectie Groningen uitgelicht
Typhoon – Noord-Nederlands Trein & Tram Museum
Veel mensen die in de tweede helft van de vorige eeuw in de buurt van een spoorweg woonden, zullen het zich nog herinneren: het plotselinge angstaanjagende gehuil dat de trein in geval van mogelijk gevaar vooruitsnelde, om mensen te waarschuwen voor zijn komst.
Dat gehuil werd voortgebracht door een bronzen hoorn, de typhoon. Ze zaten als paar in treinstellen van het materieel van de jaren 1946 en |
1954. Het geluid bestond uit een hoge en lage toon en werd gegeven om te waarschuwen bij mist, ‘pas op’ en ‘acuut’.
De typhoon is gebruikt van de jaren vijftig tot de jaren negentig van de vorige eeuw.
klik hier voor een sfeerimpressie
Tekst: Fred Ootjers
Beeld: Anton Tiktak, Arte del Norte |
|
|
|