|
Column
|
De kerk als podium
Eurosonic Noorderslag (ESNS) is weer losgebarsten en overal in de stad hoor je muziek en zie je groepen mensen genieten. Festivals kleuren het leven van de stad Groningen, zoals jaarmarkten dat ook doen. Vanuit dat perspectief bekeken is ook ESNS erfgoed in een modern jasje. Zeker nu steeds vaker de oude stadskerken podia zijn, wordt de band met erfgoed sterker. Kerken zijn van oudsher de plaatsen waar mensen elkaar treffen, en dan niet alleen vanwege het geloof. Er werd recht gesproken, maar ook muziek gemaakt en theater gespeeld. Dat laatste moest dan wel voor en niet in de kerk. Vaak waren het geestelijken die de stukken schreven, niet alleen de serieuze, maar ook de boertige kluchten. In de kerk klonk muziek en het orgel was een machtig instrument dat een heel orkest kon vervangen. Een fraai orgel was daarom ook van belang. Een stadsbestuur of heerser kon door muziek te laten klinken, imponeren. Door sommige kerkhervormers werd het orgel daarom ook wel beschouwd als instrument van de duivel. Met de komst van concertgebouwen en orkesten werd de kerk steeds minder de vanzelfsprekende plaats om concerten te geven. Het kerkgebouw en het orgel waren vooral weer voor de kerkelijke gemeenschap. Sinds een aantal jaren verandert dit en zoeken beheerders van kerkgebouwen en de samenleving elkaar weer op. Tegenwoordig zijn dat in Groningen niet alleen de kerkgebouwen die aan de eredienst zijn onttrokken, maar ook de kerkgebouwen die nog volop kerkelijke functies hebben. Ik vind dit een mooie ontwikkeling die een vervolg kan krijgen door de orgels weer een rol te laten vervullen bij de muziekcultuur. Ik hoop dat we volgend jaar niet alleen bij ESNS een programmering in de kerk krijgen, maar ook een programmering met orgel of carillon, zodat steeds meer mensen van deze instrumenten kunnen genieten.
|
Roeli Broekhuis
|
|
|
|
|
|
Werkbijeenkomst musea en nieuwe gemeenten
De gemeentelijke herindeling is een goede aanleiding voor een heroriëntatie op de relatie met de gemeente en de collega-musea. Daarom organiseert Erfgoedpartners een werkbijeenkomst, die wordt gehouden op 15 februari.
Hoe bouw je als museum, in samenwerking met collega-musea, een goede relatie op met de nieuwe gemeente? Hoe ontwikkel je je als museum (collectief) tot een waardevolle gesprekspartner van de nieuwe gemeente? Met deze vragen gaan we aan de hand van een case aan de slag, plenair en - afhankelijk van de opkomst - in kleiner verband.
Manon Borst, directeur van Museum Martena in Franeker is aanwezig om verslag te doen van haar ervaring met de gemeentelijke herindeling tot de gemeente Waadhoeke in 2018.
Voor meer deskundigheids-bevordering, kijk op de website.
|
Praktische gegevens
- Docent: Marijke van den Esschert
- Aantal deelnemers: minimaal 5, maximaal 15
- Kosten: € 40,- per persoon (inclusief koffie/thee en lunch en het boekje ‘In Samenspraak’)
- Doelgroep: de deelnemers van het directeurenplatform en vertegenwoordigers en ook van andere musea in de provincie Groningen die behoefte hebben om met collega’s na te denken over de ontwikkeling van een constructieve relatie met de nieuwe gemeente.
- Duur: Aanvang: 9.30 uur (inloop met koffie vanaf 9:15 uur), lunch 13:00 – 14:00 uur
- Kosten: € 40,- per persoon
- Datum: 15 februari 2019
Aanmelden: uiterlijk 12 februari 2019.
Foto: Anton Tiktak, Arte del Norte |
|
|
|
Crowdfundingsactie Doe-orgels geslaagd
De afgelopen weken is het Erfgoedpartners, met hulp van het publiek, gelukt door middel van een crowdfundingsactie voldoende geld bij elkaar te krijgen om twee Doe-orgels te kunnen aanschaffen. Met een Doe-orgel kunnen kinderen een echt pijporgel zowel in elkaar zetten, als er op spelen. Door met elkaar een orgel zelf te bouwen, en vervolgens een echt groot orgel in eigen dorp of stad te bekijken, kunnen kinderen enthousiast gemaakt worden voor dit bijzondere instrument.
|
Het educatieproject ‘Orgelkids in Groningen’ is gebaseerd op een educatieprogramma rond een Doe-orgel (Orgelkids), waarbij kinderen samen met een deskundige zelf een orgeltje in elkaar zetten.
De Doe-orgels worden beschikbaar gesteld aan alle scholen van het primair onderwijs in de provincie Groningen.
Foto: Lydia Vroegindeweij |
|
|
|
De kerk als tijdmachine
Expositie en kijkboek over de geschiedenis van oude kerken in twaalf tijdvakken
Nog meer educatie in deze Erfgoedloper. De Stichting Oude Groninger Kerken bestaat in 2019 vijftig jaar. Eind november 2018 rolde het boek ‘De kerk als tijdmachine’ van de persen. Het boek verbeeldt de geschiedenis van oude kerken in twaalf tijdvakken, in tekeningen van Stefan de Keijser. Historicus Martin Hillenga verzorgde de begeleidende teksten.
De originele tekeningen uit het boek zijn tot en met 17 februari te zien in een bijzondere expositie in Museum Klooster Ter Apel. De expositie is in nauwe samenwerking van de SOGK en Museum Klooster Ter Apel tot stand gekomen. Met boek en expositie luidde de Stichting Oude Groninger Kerken eind 2018 alvast het jubileumfeest in.
|
Er zijn twee projecten voor het onderwijs ontwikkeld: De Puzzelkerk en De Kijkdooskerk. Het materiaal is te bestellen in de webshop van de SOGK voor € 0,50 per leerling. Een project over de Beeldenstorm voor de bovenbouw is nog in ontwikkeling.
Aanschaffen boek: boek de kerk als tijdmachine
ISBN: 9789462582743 (ook in de boekhandels te vinden)
Foto: Stefan de Keijser. Een kerk van baksteen 1200-1250 |
|
|
|
Studiedag 'Tuinbaas en vrijwilliger'
Samen met het Gilde van Tuinbazen organiseert sKBL (Stichting Kastelen Buitenplaatsen Landgoederen) op dinsdag 19 februari 2019 een studiedag over het werk van de tuinbaas met vrijwilligers in tuin- en parkonderhoud. Het werken met vrijwilligers vraagt, naast alle andere vaardigheden, een speciale deskundigheid van de tuinbaas.
Tijdens deze studiedag wordt hierop ingegaan door diverse |
(ervarings)deskundigen en is er gelegenheid om ervaringen met collega’s uit te wisselen.
De studiedag vindt plaats op dinsdag 19 februari op buitenplaats Schoonoord, Postweg 18 te Doorn.
Bekijk de aankondiging met het programma en een link naar het aanmeldingsformulier hier.
Foto: tuinmannen aan het werk in de lusthof van de Menkemaborg |
|
|
|
Groen erfgoedzorg
Hoe onderhoud ik de stinzenplanten in het stadspark? Welke keuzes maak ik bij vervanging van een historische beschoeiing? Hoe ga ik om met herstel van oude paden en lanen? Waar vind ik informatie over subsidies over onderhoud en restauratie van groen erfgoed?
De stichting Erkende Restauratiekwaliteit Monumentenzorg (ERM) ondersteunt niet alleen onderhoud en restauratie van gebouwd erfgoed, maar ook van groene monumenten. Voor eigenaren, hoveniers en overheidsvertegenwoordigers betrokken bij historische tuinen, parken, landgoederen en buitenplaatsen is in dat kader een website in de lucht gebracht: www.groenerfgoedzorg.nl.
|
Eerder presenteerde de ERM, in samenwerking met branches van opdrachtgevers en opdrachtnemers (onder andere de Vereniging van Erfgoedhoveniers) en de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE) al de Uitvoeringsrichtlijn Hovenierswerk historische tuinen en parken (URL 6010). Dat document omvat de meest voorkomende onderhouds-werkzaamheden in een historische aanleg. Met de richtlijn wordt inmiddels op veel plaatsen gewerkt, zowel in de voorbereiding als op de werkvloer. De nu gelanceerde website ondersteunt het werken met de richtlijn, en geeft daarnaast ervaringen, tips en andere relevante informatie voor behoud van historisch groen.
Foto: Anton Tiktak, Arte del Norte/stinzenplanten bij de Fraeylemaborg |
|
|
|
Collectie Groningen uitgelicht
Kinderjasje, Gemeentelijke bewaarplaats bodemvondsten
Archeologische vondsten van textiel zijn een bijzonderheid, omdat het materiaal zeer kwetsbaar is en makkelijk vergaat in de bodem. Het vinden van een compleet kinderjasje is dan ook zeer opmerkelijk te noemen.
Dit jasje is gebreid in een tricotsteek en onder de armen zijn grote herstellappen opgenaaid, om de gaten te dichten. Op het jasje is kleurstofanalyse toegepast en daaruit komen maar liefst vier kleurstoffen naar voren. Omdat de verhouding tussen deze niet achterhaald kon worden, kon ook de oorspronkelijke kleur niet vastgesteld worden. De herstellappen waren geelgroen of groen van kleur.
|
Net als de rest van de Nederlanden is de stad Groningen bij het begin van de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648) in handen van de Spaanse gezaghebber, de hertog van Alva. Hij laat tussen 1569 en 1571 aan de zuidkant van de stad een vijfhoekige dwangburcht aanleggen. In 1577 vertrekt het Spaanse Garnizoen uit de stad. Vrij snel hierna beginnen de Stadjers met de sloop van het reeds voltooide deel van de dwangburcht en worden de grachten deels met huisvuil gedempt. In deze vochtige en mestachtige grachtvulling blijken na vierhonderd jaar textiel en leervondsten zeer goed bewaard te zijn gebleven.
Tekst: Fred Ootjers
Foto: Anton Tiktak, Arte del Norte
|
|
|
|