Erfgoednieuws 2-2025

Erfgoedpartners | Centrum Groninger Taal & Cultuur

Inhoud

LGLN, Kadaster, Esri, TomTom, Garmin, FAO, METI/NASA, USGS
Powered by Esri

Oorlog dichtbij in de Akerk Uniek multimediaal samenspel van historische beelden en objecten, verbonden met de plekken waar je dagelijks langsloopt

Tekst: Patricia Ottay / Fotografie: Sake Elzinga


Wandelen door Groningen in de oorlog, een stad in puin. Beelden, verhalen en geluiden die je terugvoeren naar het noorden tijdens de Tweede Wereldoorlog, en je aanzetten om stil te staan bij de impact ervan en de betekenis van vrijheid nu. Oorlog Dichtbij is de titel van de tentoonstelling die sinds 16 februari te zien en te ervaren is in de Akerk in Groningen. Historicus Martin Hillenga, bekend van het boek 40/45, stelde de tentoonstelling samen. Design-duo Paul&Albert tekende voor de presentatie. 

Martin Hillenga / Foto: David Vroom

In 2025 is het 80 jaar geleden dat de Tweede Wereldoorlog eindigde en Nederland werd bevrijd. Voor Groninger Kerken reden om de tentoonstelling Oorlog dichtbij neer te zetten in de Akerk. Dit is niet de eerste samenwerking tussen Martin Hillenga en ontwerpers Paul Mulder en Albert Buring (Paul&Albert). De samenstelling van de tentoonstelling en de ruimte brachten continue uitdagingen. Martin Hillenga: 'Je moet dit verhalend neerzetten, want het is geen fototentoonstelling. Het zijn verhalen die in een bepaalde volgorde moeten, omdat de ruimte daar toe dwingt. Het blijft een kerk, wat een lastige uitdaging was.' Paul Mulder voegt toe: 'De kerk is groot, maar de vloeroppervlakte beperkt. Qua hoogte moet je goed opletten. Je kunt niet te klein werken met vorm en beeld.'

Design-duo Paul&Albert

Duitse legerkerk

De Akerk, grenzend aan de voormalige Joodse buurt, sluit als decor en verhaal naadloos aan bij de tentoonstelling. Martin Hillenga: 'Het is de Duitse legerkerk geweest voor de Wehrmacht. Vluchtelingbaby’s uit Venlo kregen flesvoeding in de kosterij. De kosterij is een Canadees bordeel geweest na de oorlog, en er zaten piloten ondergedoken op de gewelven van de Akerk. De kleinzoon van de koster heeft een deel van de audioguide ingesproken. Hij is nu bijna tachtig en kent alle verhalen van zijn opa en oma. Opgegroeid in de binnenstad, in en rondom de kerk, zijn ouders en vrouw woonden in de Folkingestraat. Zo iemand zit vol met verhalen.'

Groningen, Vischmarkt met beurs en A-Kerk

Show, don’t tell

De tentoonstelling Oorlog dichtbij brengt de oorlog van toen, een ongewone tijd, naar het heden. De verhalen en beelden maken de kijker er van bewust dat we nu in vrijheid kunnen leven, maar dat het nooit vanzelfsprekend is. Een brug naar de actualiteit, waarbij de makers er bewust voor kozen er níet naar te verwijzen. Martin Hillenga: 'Het blijft een historisch verhaal. Het is Show, don’t tell. Je kunt zeggen: Oorlog is heel erg. En dan denken mensen ‘ja, dat is zo’. Maar je kunt ook niets zeggen en het laten zien. Mensen zelf laten denken. En dat vind ik veel spannender.'

Helm van onbekende Duitser. Collectie: Oorlogs- en Verzetscentrum Groningen (OVCG)

Binnen grote thema’s zoals vrijheid, verzet en onderdrukking creëerde Martin Hillenga met Paul&Albert voor Oorlog Dichtbij een bijzondere plek voor kleine en persoonlijke oorlogsverhalen: 'Ik probeer altijd te werken met klein-groot-klein. Mensen trekken met een klein thema, vervolgens het grote verhaal vertellen en dan weer terugkomen op het kleine thema.'

Verhaal met een beeldverhaal

Het begin van de Tweede Wereldoorlog is een feit wanneer Duitsland verder oprukt en op 1 september 1939 Polen binnenvalt. Diplomatie vanuit grote omringende landen haalt niets meer uit. Is Nederland klaar voor de oorlog, is Groningen paraat? Op een levensgrote zwart/wit afbeelding neemt een man in legeruniform afscheid van zijn gezin. Hij kust zijn twee huilende kinderen gedag, in het bijzijn van hun moeder - zijn vrouw, die haar tranen probeert te bedwingen met een zakdoek. Een indringend beeld dat verdriet en afscheid nemen in oorlogstijd vrijwel meteen invoelbaar maakt. Martin Hillenga: ‘De mannen die werden opgeroepen om het leger in te gaan waren van de lichtingen dienstplichtigen van 1926 tot 1939. De man op deze foto was van de oudste lichting en was daar 33 of 34 jaar oud. Een heel gezin, werk en dan ineens moet je weg.’ 

Het beeld roept nieuwsgierigheid op naar het verhaal erachter. 'Ik heb deze foto eerder gepubliceerd in het boek 40/45. Op basis daarvan zijn de twee kinderen gevonden. Het is bijzonder dat we nu de namen erbij hebben.' Een van de dochters vertelde dat haar vader gemobiliseerd was. 'Hij werd mitrailleurschutter in Scheveningen. Hij heeft nooit over de oorlog gepraat, waarschijnlijk wel gevochten, en is jong overleden. Hij kwam uit de Davidstraat en was vrachtwagenchauffeur. Je krijgt ineens een heel verhaal bij zo'n foto.' In de vitrine naast de foto ligt een identiteitskaartje van een andere soldaat, Jaap de Munck, aanstaande schoonzoon van de koster van de Akerk. Het bijschrift vertelt dat hij in Rotterdam was gelegerd en dat zijn naamkaartje zou worden afgebroken als hij sneuvelde. Gelukkig overleefde hij het bombardement op de havenstad in mei 1940.

Grillig

De route langs de verhalen en objecten bestaat uit een soort dreigende skyline van de stad en verbeeldt ook brokstukken en de puinhoop waarin Groningen zich tijdens en met name ten einde van de oorlog bevindt. 'Je komt vrij open de tentoonstelling in en gaandeweg wordt het steeds grilliger en benauwder met steeds meer hoekjes,' legt Martin Hillenga uit. Ontwerper Albert Buring: 'Deze grillige vormen hebben we gebruikt om de foto’s op te plaatsen. De maximale hoogte van de routing is ongeveer 4 meter. In de kerk valt bijna alles weg. Dan heb je deze hoogte wel nodig om het gehele beeld dreigend te maken.'

Vergeet mij niet

Een opvallend, gekleurd object binnen de tentoonstelling is een poesiealbum: klein, maar met een indrukwekkend verhaal. In het album, vertoond op een met bloemetjespatroon beklede gele ondergrond, staat een gedichtje van de 12-jarige Franciska Cohen. Zij schreef het voor haar vriendinnetje Carla Havinga uit de Sint-Jansstraat. Franciska wordt kort daarna met het Joodse gezin Cohen na verraad opgepakt. In januari 1943 is het meisje in Auschwitz vergast. ‘Toen Martin dit verhaal vertelde hadden we meteen zoiets van daar moeten we iets extra’s mee doen tussen al het geweld en alle haat, iets onschuldigs en speciaals laten zien,’ vertelt Paul Mulder. 

Multimediaal

De wandeling door Oorlog dichtbij is een multimediale beleving. Een uniek samenspel van beeld, geluid en historische objecten verbonden aan de plekken waar je nog elke dag langsloopt. In het koor (midden) van de kerk legt een speciale soundscape, een loop van oorlogsgeluiden en emoties vertaald in muziek, een extra laag over beelden en objecten van de bevrijding. Albert: 'Het was voor ons de eerste keer dat we voor een tentoonstelling met een soundscape werkten. Gaat dat elkaar niet verstoren als je er langsloopt? Het afstemmen is dan ook heel subtiel gedaan, waardoor je de geluiden ervaart op de momenten dat je geluiden moet horen. Dat was eigenlijk heel spannend, maar het heeft heel goed uitgepakt.'

Vrijheid?

Oorlog dichtbij gaat over mensen die de oorlog van dichtbij hebben meegemaakt en vertelt het verhaal over hoe deze periode de stad en haar bewoners heeft gevormd. Verhalen over geweld en onderdrukking door de Duitse bezetter, over verzet en Groningse heldendaden. Maar ook over de bevrijding met een schaduwrand, en bijvoorbeeld over de vernedering en haat van Groningers naar moffenmeiden; vrouwen die tijdens de bezetting een relatie hadden met een Duitse soldaat. Paul Mulder over het beeld van een beschuldigde vrouw die wordt kaalgeschoren: 'Juist omdat we niet weten wat ze heeft gedaan is het heel moeilijk om er over te oordelen. Misschien heeft ze verschrikkelijke dingen gedaan. Maar dan nog, eigen rechter spelen is nooit goed. Er zit een soort goddeloosheid in.'

In de Akerk komt de oorlog in woord en beeld dichtbij en sta je stil bij de betekenis van vrijheid en de impact van oorlog, toen én nu. Albert Buring: 'Waardoor wij een vrij leven hebben komt wel door wat je hier ziet, wat hier is gebeurd. Daardoor kunnen we nu wel in die vrijheid leven. Daarom is het ook goed om te laten zien en er aan te blijven herinneren dat het niet voor niets is geweest.' Martin Hillenga: 'Moeiteloos heb jij ook oorlogsverhalen uit je familie en hoeveel impact die hadden. Je ben toch derde, vierde generatie. De oorlog is niet voorbij.'

De tentoonstelling Oorlog Dichtbij van Groninger Kerken is een samenwerking met Museum aan de A, Oorlogs- en Verzetscentrum Groningen, Groninger Archieven en Synagoge Groningen, en loopt van 16 februari 2025 t/m 22 juni 2025. Meer informatie:  akerk.nl/tentoonstelling/oorlog-dichtbij 

Groen Erfgoedcafé: de Groningse slingertuin

Tekst: Rosa Veldman / Beeld: Jelte Oosterhuis / Luchtfoto: Jur Kuiper

In het plantenrijk is alles vergankelijk. Van uitbundig bloeiende éénjarigen, tot bollen, hagen en struiken die soms tientallen jaren meegaan en tenslotte bomen die honderden jaren oud kunnen worden, maar uiteindelijk toch de geest geven. Kan erfgoed dan wel ‘groen’ zijn? Bij erfgoed ligt de nadruk immers op behouden, bewaren en doorgeven aan volgende generaties. Hoe doe je dat met dingen die vergaan? Groen erfgoed is echter meer dan zomaar een verzameling planten. Ze vormen samen een geheel: een borgterrein, een park of een tuin. De vorm van dit groen erfgoed vertelt ons iets over wat mensen in het verleden belangrijk en mooi vonden en waar ze waarde aan hechtten.

Juist vanwege het vergankelijke karakter van groen erfgoed is het de moeite van het beschermen misschien wel extra waard. Met dit doel is veertig jaar geleden de Nederlandse Tuinenstichting in het leven geroepen, met afdelingen door heel Nederland. Samen met Erfgoedvereniging Heemschut, de Boerderijenstichting Groningen, Stichting Het Tuinpad Op en Erfgoedpartners | Centrum Groninger Taal & Cultuur organiseren ze eens in de zoveel tijd een Groen Erfgoedcafé. Dit is een bijeenkomst rondom een thema waarin de organisaties elkaar vinden. Vaak is dat iets waar groen en ‘rood’ (monumentale panden) erfgoed elkaar ontmoeten. Het is ook een moment voor de organisaties en hun achterban om elkaar wat beter te leren kennen en spreken over hun gedeelde liefde voor erfgoed.

Slingerende paden en glooiende heuvels

Het centrale thema voor het eerstvolgende Groen Erfgoedcafé op 24 mei is de slingertuin. Een slingertuin is een vorm van een landschapsstijltuin die veel te vinden was bij de grote herenboerderijen in Groningen. ‘De slingertuinen zijn waarschijnlijk geïnspireerd op Engelse of Duitse landschapsstijltuinen’ vertelt Stieneke van der Wal, adviseur Groen Erfgoed bij de Nederlandse Tuinenstichting, afdeling Groningen. ‘Ze liggen meestal aan de voorkant van de herenboerderij en zijn echt tuinen om mee te pronken. Kenmerkend zijn de slingerende paden en het reliëf dat is aangebracht, waarbij de tuin vanaf de sloot omhoog loopt richting het huis. De tuin is zo goed te bekijken vanaf de openbare weg en daarmee heel geschikt om te laten zien hoe welvarend de eigenaren van de boerderij zijn. De tuinen en de herenboerderijen kun je niet los van elkaar zien, het is echt een combinatie van ‘groen’ en ‘rood’ erfgoed.’

Pronkstuk voor de herenboer

De slingertuin werd populair in Groningen rond de 18 e  eeuw. In het Oldambt, waar dit interview plaatsvindt, zijn het de hoogtijdagen van de graanrepubliek. De boeren deden goede zaken en dat vertaalde zich naar prachtige en statige herenboerderijen, waarbij de tuin dit vertoon van welvaart moest onderstrepen. In het Oldambt zijn veel herenboerderijen in volle of vergane glorie nog te vinden. Het is daarmee een uitstekende regio in Groningen voor het Groen Erfgoedcafé in mei, dat zal plaatsvinden in en rondom boerderij Hoogheem in Nieuwolda. Alles ademt historie op deze boerenplaats uit 1771. Bewoners Karin en Ronny Sauselé-Bakker vertellen over de monumentale geschiedenis van Hoogheem en geven een rondleiding door de boerderij met zijn gerestaureerde kamers en authentieke elementen in de historische schuur.

Boerderij gered

Karin en Ronny betrokken in 2010 een prachtige monumentale villa nabij het Oldambster dorp Nieuwolda. Het was echt een kluswoning, maar daar deinsde het stel niet voor terug. Terwijl de restauratie van de villa in volle gang was, ontdekten ze dat de boerderij op het naastgelegen perceel historisch gezien bij de villa hoorde. De boerderij, een rijksmonument stond al jaren te koop en was in verval geraakt. ‘De boerderij was bezig een ruïne te worden’ vertelt Karin. ‘Toen we ontdekten dat de boerderij en de villa bij elkaar hoorden zijn we gaan onderzoeken of we het konden kopen. We vonden het zonde als de rijke geschiedenis die bij de boerderij en de villa hoorde zou verdwijnen.’ Dat het een rijksmonument is, waarbij strenge eisen gelden voor een restauratie, daar schrokken ze niet voor terug. ‘Ja, het opknappen en restaureren van een monument is ingewikkelder dan van panden die geen monumentale status hebben. Maar het is wél mogelijk om aanspraak te maken op subsidies.’ Wat ze dan met de boerderij wilden doen, was nog even de vraag. ‘We dachten aan een museum’ vertelt Karin. ‘Maar een museum brengt niet genoeg op om de kosten van de aankoop en restauratie te kunnen dragen.’ Daarom kwamen ze op het idee om er vakantiewoningen in te realiseren bestemd voor verhuur. In de grote boerenschuur vonden ze bovendien voldoende ruimte voor een landbouwmuseum. ‘Voor we de boerderij kochten hebben we eerst alles uitgezocht: zoals de vergunningen en de subsidies waar we aanspraak op konden maken.’ Dat kon dankzij de behulpzaamheid van de vorige eigenaar, die hen alle vrijheid gaf om op onderzoek uit te gaan al vóór ze het daadwerkelijk konden aankopen. ‘Daardoor konden we toen de koop eenmaal rond was al snel aan de slag met de restauratie’ zegt Ronny. ‘In 2019 konden de aannemers beginnen.’ De restauratie pakten ze aan met grote zorgvuldigheid, waarbij zoveel mogelijk authentieke elementen werden behouden of werden vervangen met dezelfde materialen. In de boerderij zijn twee appartementen gerealiseerd. Sober en authentiek, maar met het comfort van nu. Alles wat niet authentiek is, kan ooit weer worden verwijderd zonder het gebouw aan te tasten. In 2020 logeerden de eerste gasten in Boerderij Hoogheem.

Restaureren is (soms) kappen

Bij de restauratie hadden Karin en Ronny evenveel oog voor de omgeving van de villa en de boerderij. ‘De tuinen en de gebouwen horen echt bij elkaar, we wilden daarom ook de tuinen zoveel mogelijk in hun oude glorie herstellen’ zegt Karin. Het ontwerp van de nieuw aangelegde slingertuin bij de villa en de boerderijtuin baseerden ze deels op wat er al was. ‘Het reliëf in de slingertuin was nog zichtbaar, en zowel in de slingertuin als bij de boerderij stonden verschillende bomen die ooit doelbewust waren aangeplant. Zoals karakteristieke knotlindes aan de voorkant van de boerderij, en prachtige oude beuk in de slingertuin.’  

Rondom de boerderij groeiden de bomen over het dak en tegen de voorgevel. ‘Dan is er eerst groot onderhoud nodig voordat het erf hersteld kan worden’ zegt Stieneke van der Wal. Ook dat hoort bij groen erfgoedbeheer. ‘Net als het weghalen van spontaan gegroeide bomen die de oude beeldbepalende bomen van de slingertuin overgroeien. Bij het erf en in de slingertuin zijn jonge exemplaren aangeplant. Als je bezig bent met de restauratie van groen erfgoed, heeft het tijd nodig om weer te gaan groeien.’

Sneeuwklokjes, foto: Groninger Landschap

Om de tuinen zo authentiek mogelijk te herstellen keken ze ook naar oude foto’s en ansichtkaarten, en naar vergelijkbare tuinen in de buurt. De beplanting van de slingertuinen was uitbundig. ‘Veel verschillende soorten bomen zoals de rode beuk, de goudes en bontbladige esdoorns, bomen die daarvoor niet bij de boerenerven voorkwamen. Ook werden er exoten toegepast, kleurige sierstruiken, coniferen en perkplantjes. En in het voorjaar de vele stinzenplanten zoals sneeuwklokjes en krokussen.’

Een tuin om te beleven

Tijdens een rondleiding door de tuin na afloop van het interview laten Karin en Ronny zien dat de slingertuin niet alleen is om naar te kijken en mee te pronken, maar dat het ook een tuin is om te beleven. ‘Vanuit elke hoek krijg je een nieuw perspectief. Op de omgeving én op de villa’ zegt Karin. Op een hoger gelegen gedeelte wordt het zicht op de villa prachtig omlijst door de nu nog kale taken van een oude beuk. ‘We denken dat hier een bankje moet hebben gestaan. Een plek waar de boer kon zitten en genieten van zijn huis en tuin.’

Groen erfgoedcafé

Het Groen Erfgoedcafé is een samenwerking van de Nederlandse Tuinenstichting – Groningen, stichting Het Tuinpad Op, Erfgoedvereniging Heemschut (afdeling Groningen), de Boerderijenstichting en Erfgoedpartners | Centrum Groninger Taal & Cultuur.

Bewoners Karin en Ronny Sauselé-Bakker vertellen u over de monumentale geschiedenis van Hoogheem en leiden u rond door de boerderij met zijn gerestaureerde kamers en authentieke elementen in de historische schuur. Buiten wachten u twee prachtige slingertuinen bij de naastgelegen villa’s. Stieneke van der Wal, adviseur Groen Erfgoed Groningen van de Tuinenstichting, vertelt in haar lezing over de stijlkenmerken, het ontstaan en de ontwikkelingen van de Groninger slingertuinen. De bijeenkomst vindt plaats op 24 mei bij Boerderij Hoogheem. Wanneer de leden van de organiserende partijen zich hebben opgegeven worden de overige plekken beschikbaar gemaakt voor andere geïnteresseerden. Hou onze website daarom goed in de gaten!

MAL – Modern Art Loppersum Een interview met twee bevlogen kunstverzamelaars

Tekst: Thea Pol/ Beeld: eigen foto’s 


Sinds november 2024 is Modern Art Loppersum in, de naam verraad het al, Loppersum aangesloten bij Erfgoedpartners. Daarom een kennismakingsgesprek met Wilma Kuiper en Ger van Dam. Twee bevlogen verzamelaars van beeldende kunst, die ze graag met anderen delen.

Kunstcollectie verhuizen In een nieuwbouwwijk in Loppersum is het op de dag van het kennismakingsgesprek een drukte van belang: machines rijden af en aan. Er worden in hoog tempo huizen bijgebouwd. Het dorp is de afgelopen jaren getroffen door de nodige aardbevingen, die het noodzakelijk maken dat huizen ofwel worden gesloopt, ofwel worden versterkt. Ook Ger en Wilma krijgen hier mee te maken. Zij wonen namelijk in deze wijk. Later dit jaar moeten zij tijdelijk hun beider huizen uit omdat deze worden versterkt: eerst Wilma, daarna Ger. Een tijdelijke verhuizing is voor iedereen die daarmee te maken krijgt ingrijpend maar in hun geval moeten zij ook nog eens hun kunstcollectie elders onderbrengen. Een oplossing is gelukkig al voorhanden. Een bevriende kunstenaar zorgt voor de verhuizing, de opslag en terugplaatsing van de kunst. ‘De terugplaatsing is tegelijk een mooi moment om na te denken over keuzes’, vertelt Wilma. ‘Kunnen wij bijvoorbeeld een deel schenken aan musea waardoor weer nieuwe kunstenaars kunnen worden gesteund?’ 

Project De tijdelijke verhuizing bracht Wilma en Ger op een idee. Als de huizen leeg zijn, en dat is vanaf eind mei dit jaar, willen ze jonge kunstenaars uitnodigen om de wanden te voorzien van kunst. ‘We willen de kunstenaars echter wel betalen. Om dat te kunnen doen, hopen we subsidie van de gemeente Eems-Delta te ontvangen.’

Met kunst verzamelen kunstenaars helpen Kunst verzamelen doet Ger (Slikkerveer, 1950) al vanaf zijn 22 ste . ‘In 1972 ging ik in militaire dienst en had het geluk daardoor in contact te komen met jongens die belezen waren, een hogere opleiding hadden genoten, kortom, die vertrouwd waren met kunst. Ik ben afkomstig uit een arbeidersmilieu waar dat niet gewoon was. Mijn ‘maten’ namen mij bijvoorbeeld mee naar Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Vanaf toen ben ik kunst gaan verzamelen.’

In 1999 verhuisde Ger vanuit de Randstad naar Loppersum waar hij tijdens een buurtbarbecue kennismaakte met Wilma, inmiddels zijn echtgenote, die daar al enige jaren woonde. Na een scheiding in 1993 had zij behoefte aan een nieuwe start en benaderde Ger voor advies voor de inrichting van haar huis. ‘Ik heb eerst kunst geleend’, vertelt Wilma, ‘maar op een gegeven moment kocht ik mijn eerste schilderij. Het grappige is, dat dit schilderij momenteel bij de kapster in het dorp hangt. Zij wisselt jaarlijks bij ons. Dat zouden wij met meer bedrijven willen afspreken.’

Laagdrempelig ‘Onze missie is ook om laagdrempelig te worden. Groepsbezoek ervaren wij als inspirerend. ‘De reacties zijn altijd lovend’, vertelt Wilma. ‘Ger vertelt dan over de context van de werken, hij zorgt voor het verhaal, de verdieping. Het leukste is als mensen na afloop van het bezoek aangeven aanvankelijk weinig met kunst te hebben, maar dat ze nu anders tegen kunst zijn gaan aankijken.’

Beurzen en musea Ger en Wilma bezoeken geregeld beurzen en kijken of er kunst hangt die zij voor hun collectie willen aanschaffen. Kunst wordt op gevoel, emotie gekocht. ‘Het kunstwerk moet ons veroveren. Wij zijn het in 90% van de gevallen eens, onze smaken komen overeen.’ Vooral kunst van jonge kunstenaars wordt aangekocht. Ger is dan ook veel te vinden bij diverse kunstacademies, waaronder Academie Minerva in Groningen. 

In 2006 hebben Ger en Wilma de stap genomen om contacten te leggen met musea. ‘We hebben met verschillende museumdirecteuren gesproken’, vertelt Ger. ‘Door het geven van bruiklenen beland je uiteindelijk in het circuit, leer je mensen kennen, mag je aanschuiven bij diners die voor bruikleengevers worden gegeven. Diners, beurzen en VIP-programma’s zijn vaak goede gelegenheden om andere verzamelaars te ontmoeten. Aankopen doen tijdens beurzen is natuurlijk een spel van verleiding. Dat moet je leren en je moet je ook wapenen. We hebben inmiddels beurzen in het binnenland maar ook in het buitenland bezocht zoals Antwerpen, Düsseldorf, Berlijn en Bazel. De laatste is wel het walhalla van de kunstbeurzen waarvoor je overigens wel een ‘dikke portemonnee’ moet meenemen. 

Kunstenaars vinden het belangrijk dat hun werk in museale collecties wordt opgenomen. Dat werkt in hun voordeel als zij subsidieaanvragen doen bij bijvoorbeeld het Mondriaan Fonds.’  

‘Ons bezit is op weg naar anderen’ Hebben Ger en Wilma nagedacht over wat er met hun kunst gebeurt als zij er niet meer zijn? ‘Daar hebben we inderdaad over nagedacht’, geeft Ger aan. ‘Zeker ook om de erfbelasting te vereffenen. We willen het niet onderbrengen in een stichting. We hebben een stappenplan voor de nabestaanden geschreven en een testament laten opstellen. Kunst schenken aan musea, vooral kunst met kunsthistorische waarde, is een mogelijkheid. De twee kinderen van Wilma kennen onze wensen en we weten dat zij zorgvuldig met onze nalatenschap zullen omgaan. Ons motto is: ons bezit is op weg naar anderen.’ Meer informatie over MAL is te vinden op de website:  https://malcollection.nl/ 

Tijdcapsule Van Ewsum 

Tekst: Redmer Alma / Beeld: Groninger Archieven


Dat archieven een belangrijk venster naar het verleden zijn, is algemeen bekend. Familie- en huisarchieven geven inzicht in de persoonlijke en zakelijke geschiedenis van families en huizen. Echte tijdscapsules zijn het niet, want er wordt in de loop der eeuwen voortdurend aangevuld en weggegooid. Een zeldzame uitzondering is het familiearchief Van Ewsum. Het is in feite het complete archief van Johan van Ewsum (ca. 1508-1570), met de stukken van hemzelf en zijn voorgeslacht. Niet lang na zijn overlijden zijn de papieren en perkamenten stukken in een kist gedaan en na een openbare verkoop van zijn huis in Groningen in bezit van de stad gekomen. Daar kwam de kist op zolder van het raadhuis terecht om na vier eeuwen in 1893 ontdekt te worden. Een heuse tijdscapsule.

Schatkist

Door zijn geschiedenis geeft het familiearchief een uniek beeld van het archief van aanzienlijke Ommelander edelman in de 16de eeuw. We vinden formele stukken en oorkonden over de borgen Ewsum bij Middelstum, Nienoord te Leek en de havezate Mensinge te Roden, maar ook rekeningen, kladjes, aantekeningen en verreweg de grootste verzameling correspondentie uit de 16de eeuw die we uit Groningen kennen. Johan van Ewsum had veel interesses en daar vinden we veel informatie over, zoals tuinieren, valkenjacht, muziek, dichtkunst, taalkunde enz. Zo bevat het archief de oudste woordenlijst van de taal van zigeuners, een tuinboekje, liedjes en gedichten. Niet alleen het persoonlijke leven van deze bijzondere edelman leren we kennen, maar de processtukken van rechtszaken in de Ommelanden en Noord-Drenthe, waarover hij als rechter uitspraak deed, gunnen ons een blik in het alledaagse dorpsleven van gewone mensen.

Wendy Kolkert en Bas van der Heide bij de Ewsumkist. Foto: Lieuwe Jongsma.

Het project

Het archief is door onderzoekers al dikwijls geraadpleegd, maar het 16de-eeuwse schrift is voor veel geïnteresseerden een grote drempel. Daarom heeft de Groninger Archieven het archief Van Ewsum centraal gesteld in een project om al dit prachtige materiaal te ontsluiten. Met hulp van vrijwilligers en kunstmatige intelligentie wordt geprobeerd het complete archief in leesbare letters om te zetten. Op 14 maart jl. is het project van start gegaan en er heeft zich al een zestigtal vrijwilligers aangemeld, waarmee de aanmelding voorlopig gesloten kon worden. Dat wil niet zeggen dat het werk na voltooiing van het project klaar is: Na afsluiting ligt er immers een schat aan informatie die voor een breder publiek toegankelijk is. Dan pas kunnen de geheimen van deze tijdscapsule echt onthuld worden en komen de 16de-eeuwse Groningers tot leven.

Ridder van het gulden spoor

Voor de Maand van de (Groninger) Geschiedenis 2020 maakte de Groninger Archieven voor kinderen (Geschiedenis voor kinderen: Ridder Johan van Ewsum) een filmpje over de oorkonde die Johan van Ewsum van koning Filips ontving.

Geschiedenis voor kinderen: Ridder Johan van Ewsum

Verhalen van Groningen: börgbloumkes

Tekst: Emmy Wagenaar Hummelinck / Beeld: Het Groninger Landschap


Sneeuwklokjes op het Groninger land kondigen het nieuwe groeiseizoen aan. Zij vormen een wit tapijt in de tuinen van borgen, oude boerderijen en een enkele pastorie. Voor die tuinen rijd je in het voorjaar graag een eindje om.

Börgbloumkes

Sneeuwklokjes en andere vroegbloeiende bollen en wortelplanten hebben zich in de loop der eeuwen vooral op historische grond kunnen uitzaaien en vermeerderen, wat ze de naam stinzenplanten heeft opgeleverd. Deze naam is afkomstig van het Friese woord ‘stins’ ofwel steenhuis. De steenhuizen waren in de Middeleeuwen de eerste stenen bouwwerken waar de adel zich veilig met zijn gevolg kon terugtrekken voor vijandelijke buren of hoge waterstanden. Groningers voelden zich geborgen in hun steenhuis, vandaar dat de steenhuizen hier borgen heten en onze voorjaarsbloeiers in het Gronings ‘Börgbloumkes’ genoemd worden.

Oosterse sterhyacint

'Dik doun'

De steenhuizen werden geleidelijk uitgebouwd tot grote boerderijen en borgen waar de, veelal adellijke, bewoners graag hun welvaart wilden tonen. Stinzenplanten of Börgbloumkes komen hier niet van nature voor. Zij zijn vanaf de 17e eeuw geïmporteerd vanuit zuidelijke streken en uit Klein-Azië en Turkije. Vooral bolgewassen waren gemakkelijk te transporteren en in leven te houden op de, in die tijd nog, lange reis. Maar aan die reis zat natuurlijk wel een prijskaartje, dus was de aanschaf niet voor iedereen weggelegd.

Grootbloemmuur

De stinzenplanten werden voornamelijk vanaf de tweede helft van de 18e eeuw als sierplant aangeplant, toen men afstapte van de strakke symmetrische Franse tuinen en overging op de wat natuurlijker Engelse landschapsstijl. Deze zogenaamde ‘slingertuinen’ kenmerken zich door hoogteverschillen, waterpartijen en paden die zich tussen de aanplant door slingeren. De stinzenplanten voelden zich thuis in deze tuinen en de bewoners breidden in de loop der eeuwen hun assortiment geleidelijk uit. Doordat de Engelse tuinen een natuurlijk karakter hadden en de ‘wilde natuur’ moesten nabootsen, kregen de planten de kans om te verwilderen en zich te verspreiden, waardoor prachtige bloemtapijten ontstonden. In de loop van het voorjaar kleuren deze tuinen afwisselend wit, geel of blauw.

Lidertjes

Sneeuwklokjes vormen, na de minder bekende helleborus, de eerste tekenen dat de donkere dagen voorbij zijn en de winter zal wijken voor licht, groei en bloei. In januari kunnen we ze de grond wel uit kijken! De oude Groningse benaming ‘Lidertjes’ zegt het al: door het luiden van deze klokjes worden de andere planten uit hun winterslaap gewekt (lieden is luiden), De meer algemene naam ‘Noakende Wiefkes’ klinkt wel erg koud, maar past wel bij het beeld van de zo uit de sneeuw omhoogkomende sprieten.

Winterakonieten

De knalgele winterakonieten die, soms zelfs eerder, bloeiend de grond uitkomen, krokussen, scilla’s, blauwe druifjes, narcissen, maartse viooltjes, primula’s en nog veel meer soorten behoren tot de stinzenplanten. Maar dan wel in hun oorspronkelijke kleur en vorm, want veel van deze welkome lenteboden zijn doorgekweekt en veredeld in allerlei kleuren te vinden.

Domies Toen

Niet alleen hoge heren, maar ook dominees konden zich soms mooie tuinen veroorloven. In ieder geval de dominee van Pieterburen. Hij legde naast de gebruikelijke moestuin ook een slingertuin aan, die nog steeds aangevuld en onderhouden wordt. Botanische tuin ‘ Domies Toen’ , bij de kerk in Pieterburen, bezit een grote collectie stinzenplanten die, tegen een kleine bijdrage in de kosten, te bezichtigen is.

Tentoonstellingen & activiteiten

Een overzicht van de museale activiteiten in de provincie Groningen april-mei 2025. Klik op de nummers in de kaart voor informatie.

1

Lezing ‘De ziel van Middag-Humsterland’ door Jeroen Wiersma

24 april 2025

Ieder jaar weer verrast de prachtige vroege bloei van de stinzenplanten. De bloei begint al in januari, en gaat door, met steeds nieuwe soorten, tot laat in mei.  In het kader van de tentoonstelling Siemen Dijkstra – De ziel van het landschap vertelt landschapshistoricus Jeroen Wiersma in zijn lezing op 24 april over de ziel van Middag-Humsterland, het oudste cultuurlandschap van Nederland. Het landschap van Middag-Humsterland is gevormd door een samenspel van mens en natuur. De zee bracht hier duizenden jaren lang de kleibodem en de mens maakte dankbaar gebruik van deze hoog opgeslibde vruchtbare kwelders.

Vanaf de eerste bewoning is menselijk handelen een zeer belangrijke factor in de vorming van dit landschap geweest. Sinds 600 v.Chr. hebben boeren het gebied naar hun hand gezet met greppels, sloten en wierden. Dit heeft Middag-Humsterland gevormd tot een herkenbaar landschap waar de rijke geschiedenis nog is af te lezen voor bewoners en bezoekers. 

Deze lezing biedt handvatten voor het leren zien en beter begrijpen van de nog aanwezige landschapselementen binnen het eeuwenoude wierdenlandschap. En wat kunnen we met deze kennis in de nabije toekomst, om de balans tussen mens, natuur en landbouw weer te kunnen herstellen? Aanvang: inloop 19:30 uur, start 20:00 uur Kosten: €5,00 Graag vooraf aanmelden door te mailen naar  boekingen@wierdenland.nl 

2

Tentoonstelling Oorlog en Bevrijding – 80 jaar Vrijheid Groningen

11 april tot en met 5 mei 2025 Gebouw KleinKunstTheater Onstwedde In het historische gebouw van KleinKunstTheater Holte is een expositie ingericht over de oorlog en bevrijding 1940-1945. Te zien zijn foto’s, verhalen en toelichting, voorwerpen en films over de gebeurtenissen in de provincie Groningen tijdens de Tweede Wereldoorlog in Westerwolde en dan met name in de voormalige Gemeente Onstwedde en omgeving. Dit alles belicht vanuit het noordelijke perspectief. In de presentaties is er aandacht voor de mobilisatie, werkkampen, het verzet, verzetsmensen en oorlogsslachtoffers. Ook de rol van het vliegtuig, de betekenis van de radio en de kerkklokken wordt belicht evenals de voedselvoorziening en evacuees. Daarnaast is er aandacht voor de bevrijding van onze regio en het terugtrekken van de bezetter. Hoe na hevige beschietingen en gevechten de geallieerden Groningen hebben bevrijd. Er zijn diverse oude filmjournalen te zien. Speciaal voor deze expositie is een aantal nieuwe filmdocumentaires gemaakt waarin ooggetuigen, inmiddels op respectabele leeftijd, vertellen over wat zij hebben meegemaakt tijdens de oorlogsjaren. Het is belangrijk dat deze verhalen bewaard blijven nu het nog kan. In en om het gebouw is tijdens de expositie van alles te zien en te beleven met een uitgebreid programma van muziek, theater, toneel en film.

3

Gouden rand festival Terug naar het Begin

Diverse oude kerken in de gemeente Eemsdelta, 23, 24 en 25 mei Programma:  terugnaarhetbegin.nl/programma  Informatie:  terugnaarhetbegin.nl 

Van vrijdag 23 tot en met zondag 25 mei vormen eeuwenoude kerken in de gemeente Eemsdelta weer het prachtige decor voor festival Terug naar het Begin. De naam van het festival verwijst naar de vroegste geschiedenis van Nederland, die het beste te zien is in het historisch wierdenlandschap van de gemeente Eemsdelta. In het Groninger landschap zie je nog duidelijk terug hoe vroeger de zee veel dichterbij was… De torens -die van ver al te zien zijn- wijzen het publiek de weg van de ene voorstelling naar de andere. Want verborgen in de oude Groninger kerken gebeuren mooie dingen: van betoverende muziek en ontwapende verhalen tot spannende kunstprojecten. Het programma is nog volop in ontwikkeling, maar is nu al veelbelovend. Een belangrijke ambitie van het festival is om verbindingen met de omgeving (maatschappelijk en landschappelijk) en het publiek nog krachtiger te maken: tussen jong en oud, bewoners en toeristen, stad en provincie, kunstenaars en omgeving, cultureel erfgoed en nieuwe producties. Zo brengt Terug naar het Begin mensen bij elkaar, vertelt verhalen over de omgeving en zorgt voor meer aandacht voor het Groninger landschap en erfgoed.

Over de Gouden Rand Festivals Het Groningse platteland is de afgelopen jaren een levendige scene voor meerdaagse festivals geworden. Langs de noord(oostelijke) rand van de provincie is een slinger van festivals ontstaan die het ‘goud’ van het gebied – de eeuwenoude wierden, de weidse polders, de langgerekte dijken, de monumentale gebouwen en de markante dorpen – als inspiratiebron en podium kiezen. De festivals hebben de ambitie om zoveel mogelijk mensen mee te laten doen aan kunst, cultuur en erfgoed. Daarom slaan ze de handen ineen met Erfgoedpartners I Centrum Groninger Taal & Cultuur voor de gezamenlijke publiciteitscampagne Gouden Rand Festivals Groningen, een campagne voor het stevig(er) op de kaart zetten van de festivals en het ‘goud’ langs de rand van Groningen.

4

Borgbaasjes. Dieren op en rond de borg Seizoen 2025

Museum Menkemaborg Uithuizen De tentoonstelling is een vervolg op de succesvolle tentoonstelling Heer en knecht over het personeel van de Alberda’s. Het gaat nu niet over de jonkheer en de jonkvrouw, de koetsier, de tuinman of de keukenmeid. Dit jaar gaat het over de dieren die in de borg, op de oprijlaan, in de grachten, in de graslanden en in de lucht bij de singels leven. In de borgkamers worden een of meerdere diersoorten uitgelicht met bijbehorende attributen als paardensporen en een zwanenband of een schilderij of prent dat het dier in de achttiende eeuw toont. ‘De Menkemaborg en de andere Groninger borgen zijn van oudsher locaties geweest waar het wemelde van de fauna,’ aldus directeur Afiena van IJken. ‘Maar voor alledaagse zaken is niet altijd bewijs. In het onderzoek is dan ook veelvuldig gekeken naar inventarissen van Menkema en Dijksterhuis, maar ook naar het bekende kookboek.’

5

Museum Borg Verhildersum Leens Seizoen 2025

Koetshuis VRIJ? Groninger Kunstkring De Ploeg

Vijftien kunstenaars maken speciaal een werk voor deze expositie in het kader van 80 jaar vrijheid. Tegelijkertijd wordt verbinding gemaakt met Hendrik Nicolaas Werkman, de in Leens geboren drukker en Ploeglid van het eerste uur. In de boerderij is zijn werkkamer ingericht met bureau, drukpers en andere gereedschappen waarmee hij werkte: Werkman komt thuis. Museumboerderij: Werkman komt thuis Een expositie rond Hendrik Nicolaas Werkman, samen met het GRID Grafisch Museum Groningen Catchy Cashmere Sjaals, merklappen van Felicia van Deth en kapers – mutsen - uit de textielcollectie Aangepaste Ede Staal VR- beleving Jasper Staal voegde de levenslijn van zijn vader toe op een nieuw expositiepaneel Exposities rond landbouw en ambachten, met ploegen en vlasbehandeling. Verhalen van de boerenfamilies Mansholt en Borgman en de landbouwmachines in de oude schuur.

6

Lea Laarakker zijdekunst en Hans Kosmeier, houten beelden

Tot en met 11 mei 2025 Kerk Zuurdijk

Vanaf 21 maart is in de kerk van Zuurdijk de expositie 'zacht als zijde - warm als hout' te zien. Lea Laarakker, zijdekunst en Hans Kosmeier, houten beelden exposeren samen. De beelden en de zijdekunst vullen elkaar mooi aan in de sfeer van de sobere kerk. Lea: ‘Het werken met zijde is voor mij een grote ontdekkingstocht. Het blijft een eigenzinnig materiaal met telkens weer onvermoede mogelijkheden.’ Hans: ‘Ik probeer met voor mij bijzondere stukken hout bezig te gaan waarvan de uitkomst niet van tevoren vaststaat.'

7

Landschapsschilder Harold Kleyn

Tot en met 27 juli 2025 Vestingmuseum Oudeschans Speciaal voor de ‘Harold Kleyn terug in Oost-Groningen’ expositie nieuw werk in en van Oudeschans. Een kleine impressie van zijn werk is te zien in de Pottenkaaste aan de Voorstraat (het kleinste museum van Nederland).

8

Alles is in beweging; Barbara Nanning

10 mei t/m 31 augustus 2025 Landgoed Fraeylemaborg Slochteren 

De betoverende glaskunst van Barbara Nanning is voor het eerst te zien op Landgoed Fraeylemaborg, de museale buitenplaats in Slochteren. In 2023 werd Nanning (1957) verkozen tot Kunstenaar van het Jaar in het UNESCO jaar van het glas.Vanuit haar studio in Amsterdam maakt zij grote installaties, glas en keramiek. De glaskunst van Nanning is opgenomen in meer dan 70 internationale musea.

De selectie glas objecten in deze solo tentoonstelling toont de enorme variatie van haar werk. Geen wonder. Want haar objecten zijn altijd een momentopname, een poging van de kunstenaar om beweging, kleur en licht vast te leggen. Zelf zegt zij hierover: ‘Ik werk altijd vanuit de cirkel, een oervorm. In het centrum van de cirkel is een rustpunt. Vanuit het rustpunt komt de beweging en dat is wat ik doe; de essentie van beweging en groei vastleggen in mijn werk.’

Te zien zijn werken uit de serie Eeuwige Lente (2010-nu), Gekleurde Schaduwen (2015-nu), Chimaera (2020-2023). Ook is er werk te zien dat nog niet eerder is tentoongesteld; Bruidsboeket (2025) en Habitat van de nautische flora en fauna (2025). Daarnaast is er een video, gemaakt door Hans Quatfass, waarin sterk ingezoomd wordt op Nanning’s glaskunst.

Meer over Barbara Nanning:  www.barbarananning.nl 

Colofon

Jaargang 6, nummer 2, april 2025, ISSN: 24-05-8270

Redactie

Thea Pol, Patricia Ottay

Met medewerking van:

Redmer Alma, Emmy Wagenaar Hummelinck, Rosa Veldman

Vormgevingsconcept en lay-out: Gerard de Vries, Smartmobiletour.nl

Wilt u reageren of heeft u kopij:  info@erfgoedpartners.nl 

Erfgoedpartners | CGTC Berlagehuis Raadhuisstraat 3, 9988 RE Usquert www.erfgoedpartners.nl / www.cgtc.nl

Erfgoednieuws is de digitale nieuwsbrief van Erfgoedpartners en Centrum Groninger Taal & Cultuur en verschijnt iedere zes weken. Deze nieuwsbrief kon tot stand komen mede dankzij de jaarlijkse subsidie van de Provincie Groningen.

Martin Hillenga / Foto: David Vroom

Design-duo Paul&Albert

Groningen, Vischmarkt met beurs en A-Kerk

Helm van onbekende Duitser. Collectie: Oorlogs- en Verzetscentrum Groningen (OVCG)

Sneeuwklokjes, foto: Groninger Landschap

Wendy Kolkert en Bas van der Heide bij de Ewsumkist. Foto: Lieuwe Jongsma.

Oosterse sterhyacint

Grootbloemmuur

Winterakonieten

Domies Toen