|
|
Archeologielezing 27 januari
Via livestream is het mogelijk de archeologielezing Een sloot aan vondsten. De nieuwste archeologische ontdekkingen bij Adorp te volgen. De lezing wordt verzorgd door Cuno Koopstra, archeoloog en senior-projectleider (MUG Ingenieursbureau).
De aanleg van een fietspad naast een sloot die tussen Adorp en Sauwerd dwars door een wierde loopt, was aanleiding voor een archeologisch onderzoek. Dit leverde in de zomer van 2021 een onverwachte stroom aan vondsten op, waaronder opvallend veel gebruiksvoorwerpen die iets vertellen over het dagelijks leven op de wierde. Denk aan tientallen Romeinse mantelspelden (fibula’s) |
die wijzen op contact met het Romeinse Rijk en aardewerk uit de periode 200 v. Chr. – 200 na Chr. Na die tijd is de wierde opmerkelijk genoeg verlaten en het is nog onduidelijk waarom.
De opgraving is nog niet afgerond. Wat zal er nog meer uit de grond tevoorschijn komen?
Cuno Koopstra vertelt over de vondsten, waarvan een selectie te zien in Museum Wierdenland zodra deze weer geopend is voor het publiek.
Aanmelden en praktische informatie
Aanvang: 20.00 uur
De toegang is gratis. Aanmelden verplicht.
Beeld: affiche Een sloot aan vondsten |
|
|
|
Klankjuwelen 2022
In 2019 verscheen (als opvolger van de Groninger orgelagenda) het eerste orgelmagazine voor Groningen en Ostfriesland, toen nog onder de naam Klankjuweel en vanaf 2020 als Klankjuwelen. Met dit magazine willen de uitgevers een breed publiek bekendmaken met de orgelrijkdom in onze streek, dat bekend staat als de orgeltuin van Europa. We hebben gemerkt dat er positief op het blad wordt |
gereageerd zowel door de orgelcommissies als door het publiek en dat stimuleert ons om dit orgelactiviteitenoverzicht ook in 2022 uit te geven. Het streven is Klankjuwelen rond 1 april, bij de start van het orgelseizoen, te presenteren op de voorjaarsvergadering van de Stichting Groningen Orgelland.
Beeld: omslag Klankjuwelen 2021 |
|
|
|
Platform Educatie en Publiek: erfgoededucatie in het voortgezet onderwijs
In het platform educatie en publiek, dat ook deze keer nog digitaal moet worden gehouden, staat op
1 februari erfgoededucatie in het Voortgezet Onderwijs (VO) centraal.
Marieke van Ginkel en Bas Hendrickx van K&C geven uitleg over de mogelijkheden die de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit biedt voor productontwikkeling voor het Voortgezet Onderwijs. Daarnaast is er weer ruimte voor uitwisseling van kennis en ervaringen. |
Aangesloten organisaties, die nog niet worden uitgenodigd voor dit platform, maar die wel graag willen meedoen, kunnen dit kenbaar maken door een mail te sturen naar info@erfgoedpartners.nl. Deze organisaties worden dan op de verzendlijst geplaatst en ontvangen een uitnodiging (met in dit geval een link).
Beeld: scholieren in het Groninger Museum; foto: Sven Hartmut Sleur, Groninger Gezinsbode
|
|
|
|
Evaluatieverslag Oktober Kindermaand 2021
Het was even afwachten hoeveel organisaties zich zouden aanmelden voor Oktober Kindermaand 2021, want ook hier was corona een factor om rekening mee te houden, maar uiteindelijk bleek dit erg mee te vallen. We kunnen terugkijken op enthousiast voorlezende burgemeesters en positieve reacties van kinderen/ouders op de activiteiten. Ook konden wij weer |
een beroep doen op de basisscholen in de provincie, die weer hun medewerking verleenden.
Van het evenement is een evaluatieverslag gemaakt dat u hier kunt lezen. Met dank aan de organisaties, die ons voorzagen van fotomateriaal.
Beeld: archeoloog voor een dag;
foto: Museum Wierdenland Ezinge
|
|
|
|
Bezoekcijfers 2021
Aan het begin van ieder jaar vraagt Erfgoedpartners de bezoekcijfers van het voorgaande jaar op. Ook de cijfers over 2021 zijn opgevraagd en al diverse musea hebben hun informatie doorgegeven. Naast het aantal bezoekers kunnen musea ook een toelichting geven op het cijfer en is het mogelijk fotomateriaal mee te sturen. Evenals in 2020 hadden de musea ook in 2021 te maken met gedwongen sluiting. Van 15 december 2020 tot 5 juni 2021 mochten zij geen bezoek ontvangen. |
Daarom zijn de bezoekcijfers 2021 extra interessant omdat zij in het totaaloverzicht van vijf jaar laten zien hoeveel de musea gemiddeld genomen aan bezoekers hebben gemist.
We streven ernaar de cijfers nog deze maand vrij te geven aan de pers voor publicatie. In het volgende nummer van Erfgoedloper hopen wij u een compleet overzicht te kunnen presenteren.
Beeld: Museum Borg Verhildersum Leens |
|
|
|
Digitalisering: ethische code voor musea
Hoe gaan we met elkaar en met de collecties om?
|
|
|
Nieuwjaarsevent NDE
Op vrijdagmiddag 21 januari trapt NDE het jaar af met het online Digitaal Erfgoed Nieuwjaarsevent. De rode draad tijdens het event is de stand van digitaal erfgoed in Nederland. Wat is er de afgelopen jaren gerealiseerd? Hoe passen we het nu toe? Wat hebben we nog nodig? En hoe gaan we dat regelen?
Het Nieuwjaarsevent is er voor alle professionals en vrijwilligers binnen de erfgoedsector, ontwerpsector, digitale cultuur en podiumkunsten. |
Bijvoorbeeld mensen die verantwoordelijk zijn voor de digitalisering, collectiebeheer of medewerkers die zich bezighouden met communicatie en publiekszaken. Ook cultuurmakers, journalisten, onderzoekers/studenten en andere professionals zijn van harte welkom.
Meer informatie en aanmelden.
Beeld: bibliotheek Utrecht Neude; foto: NDE
|
|
|
|
Maak kennis met Rosa Veldman
Graag stellen wij de lezers van Erfgoedloper een nieuwe medewerker voor: Rosa Veldman (1990). Rosa is per 1 januari 2022 aangesteld als medewerker op het gebied van proces en communicatie voor 28 uur. Verspreid over vier dagen is zij drie dagen actief voor Erfgoedpartners en één dag voor Centrum Groninger Taal & Cultuur.
De naam Veldman is vooral voor de achterban van CGTC bekend. Rosa’s vader, Jan Veldman, (Doodstil) maakt zich al jaren verdienstelijk als acteur en schrijver van toneelstukken en liedjes in ondermeer de streektaal. Ook won hij in 2018 de K. ter Laanprijs. De ouders van Rosa leerden elkaar kennen bij het Grand Theatre in Groningen in de tijd dat het nog als kraakpand diende. Rosa werd geboren in Groningen maar als klein meisje verhuisde zij met haar ouders naar Almere omdat haar moeder in Amsterdam een baan kon krijgen. In Almere bezocht zij de basisschool. Daarna verhuisde het gezin naar Naarden waar zij de middelbare school bezocht.
De keuze om in Groningen te gaan studeren was niet zo’n vreemde. ‘Groningen is een echte stad met veel reuring en tegelijk niet te groot. Dat spreekt me aan.’ Aanvankelijk studeerde Rosa kunst- en architectuurgeschiedenis en haalde daarvoor ook haar propedeuse maar besloot vervolgens om over te stappen op de studie kunst, cultuur en media. ‘Het theater trok.’ Spijt heeft ze daarvan niet al vindt ze wel dat ze achteraf meer met architectuur had moeten doen. |
Al tijdens het schrijven van haar masterscriptie was Rosa als ZZP-er actief als marketingmedewerker en regelde zij ondermeer de marketing en sociale media voor theatervoorstellingen. Ook hield ze zich bezig met het werven van vrijwilligers en schreef ze marketing- en communicatieplannen. Veel werkzaamheden als publieksmedewerker waren ’s avonds en hoe leuk ze dat ook vond het was ook stressvol. Na de geboorte van haar oudste dochter, twee jaar geleden, ging ze dan ook op zoek naar een andere baan. Die baan vond ze bij Ticketworks waar ze zich bezighield met het ticketsysteem. Toen corona zijn intrede deed en ticketing stil lag, maakte ze zich vooral als servicemedewerker verdienstelijk. Zo kwam Roeli Broekhuis Rosa op het spoor. Erfgoedpartners maakte namelijk van de diensten van Ticketworks gebruik.
Rosa gaat zich bij Erfgoedpartners en CGTC bezighouden met het bijhouden van de websites, ondersteunen bij projecten en van de infomail, de online marketing en ondersteuning bij sociale media. ‘Ik verwacht dat dit een hele diverse baan wordt, ik ga me vast niet vervelen.’ Instellingen kunnen op haar een beroep doen als zij bijvoorbeeld ondersteuning willen bij ticketing.
Als Rosa nog tijd over heeft, maar vrije tijd is een schaars goed geworden sinds zij drie maanden geleden een tweede dochter kreeg, houdt ze behalve van theaterbezoek (‘vooral producties op locatie spreken me aan’) van lezen, koken en wandelen.
Beeld: eigen foto |
|
|
|
Een zeer bijzondere schaats, destijds exclusief bedoeld voor de beau monde. Een schaats waarbij de toch al sierlijke krul zich heeft getransformeerd tot een heuse zwanenhals.
De zwanenschoonrijschaats kwam rond 1850 in zwang en werd |
gemaakt in Duitsland. Ze was vooral populair bij de Nederlandse en Engelse upper class en er waren zelfs exemplaren waarbij de zwanenhals in bladgoud was uitgevoerd.
Beeld: Anton Tiktak, Arte del Norte
|
|
|
|
|
|
|
Platform collecties: textiel
|
|
3 maart
|
|
13:30 – 16.00 uur
|
|
Landgoed Verhildersum
|
|
|
|
Workshop Linked Open Data
|
|
9 juni
|
|
13:30 – 16.30 uur
|
|
Diverse locaties
|
|
|
|
Erfgoedloper is een uitgave van ERFGOEDPARTNERS Stichting Erfgoedpartners
Lopende Diep 8
Groningen, Gr 9712 NW
Netherlands (050) 313 00 52. Reacties en kopij: info@erfgoedpartners.nl.
Deze nieuwsbrief kon tot stand komen mede dankzij de jaarlijkse subsidie van de Provincie Groningen.
Wanneer u de Erfgoedloper niet langer wenst te ontvangen,
kunt u dit aangeven door op deze link te klikken. Let op: als u zich afmeldt, ontvangt u geen enkele mail meer van Erfgoedpartners en Centrum Groninger Taal & Cultuur. Als u zich alleen voor de Erfgoedloper wilt uitschrijven, pas dan uw voorkeuren aan.
U ontvangt deze mail omdat u ingeschreven bent voor onze nieuwsbrief.
Copyright (C) 2022 Stichting Erfgoedpartners All rights reserved.
Stuur deze mail door naar een vriend Update profiel
|
|
|