alt_text

ERFGOEDLOPER

nummer 185 | 7/06/2019

alt_text
list

In dit nummer

  • Grunneger Meulenlaid
  • Workshop Promoten van een evenement of tentoonstelling
  • Subsidies digitale ontsluiting erfgoed
  • Platform educatie en publiek
  • Collectie Groningen uitgelicht
column-icon

Het voordeel van de polder

We zijn het al heel lang gewend om het land te besturen door net zo lang te praten en te masseren dat er een meerderheid voor een voorstel is. Daarna gaan we weer verder om de volgende stap te zetten. We hebben zelfs een naam voor deze manier van besturen: polderen. Sommigen beweren dat dit model in de polder is ontstaan omdat je nooit alleen in staat bent om de waterstand te beheersen zodat je met alle grondbezitters afspraken moet maken om niet te verdrinken. Dat het overleg een lange adem kan hebben, bewijst het pensioenakkoord van deze week dat na 9 jaar onderhandelen is afgesloten als de leden van de vakbonden ermee instemmen. Vergeleken met landen waar één man of één partij het bestuur beheerst, is deze manier van werken zeer omslachtig. Alleen ga je immers sneller, maar …. samen kom je verder.

Dit citaat opgetekend uit de mond van Eberhard van der Laan staat ook in ons collectieve geheugen geprent en als Nederlanders handelen we hiernaar. Bij deze manier van leven horen geen grote instituten en machtige organisaties, maar kleinschaligheid en aandacht voor elkaar. In de slag om efficiënt werken lijkt het alsof het beter is om te streven naar grote organisaties met kennis en kwaliteit, maar ik blijf geloven in het gelijk van de polder waardoor je zoveel mogelijk mensen eigenaar maakt van het bestuur van het land of van (culturele) instellingen. Ik kan me zelfs voorstellen dat het misstanden in organisaties kan voorkomen. Het verlies aan snelheid is mij dat wel waard.

Roeli Broekhuis

Grunneger Meulenlaid

Op verzoek van Erfgoedpartners heeft de bekende Groninger zanger en componist Erwin de Vries het Grunneger Meulenlaid geschreven. Dit lied beleeft zijn primeur tijdens het Groninger Molenweekend (8, 9 en 10 juni). Op zaterdag 8 juni brengt een delegatie van shantykoor Störmvogels uit Loppersum het lied ten gehore op koren- en pelmolen Stormvogel eveneens in
Loppersum. Het optreden staat gepland om 11:00 uur.

Het lied is hier te beluisteren.
 
Erfgoedpartners hoopt dat hiermee een traditie is geboren en dat het Grunneger Meulenlaid nog geregeld te horen zal zijn op de regionale radio.
 
Ruim vijftig molens zijn tijdens het Molenweekend te bezoeken. Zie voor het programma:
Programma Groninger Molenweekend 2019

Foto: Molen de Stormvogel, Loppersum

Workshop Promoten van een evenement of tentoonstelling
19 juni van 9:30 – 12:30 uur

Tijdens de workshop gaan de deelnemers aan de slag met het opstellen van een communicatieplan voor een evenement of tentoonstelling. Hierbij komen de volgende elementen aan bod:

  • Wat is er bijzonder aan dit evenement of deze tentoonstelling. Waarom wil je er heen
  • Voor welke doelgroepen
  • Met welke boodschap
  • Budget
  • Via welke kanalen
  • Opstellen communicatieplan
  • Monitoren en bijsturen (effecten meten)

 Tijdens de workshop zal theorie worden afgewisseld met opdrachten en zal er voldoende ruimte zijn voor vragen aan interactie.

Praktische informatie
Plaats: Erfgoedpartners
Docent: Sylvia Jansen-Jobse
Datum: Woensdag 19 juni 2019
Tijd: 9:30 – 12:30 uur
Kosten: € 40,- voor leden; niet-leden betalen € 80,- (betaling per factuur)



Beeld: Mignon schrijfmachine, Vestingmuseum Bad Nieuweschans / Foto: Anton Tiktak / Arte del Norte
 

Subsidies om erfgoed digitaal bereikbaar en bruikbaar te maken

Erfgoed is van ons allemaal en daarom is het belangrijk dat zichtbaar wordt wat we aan erfgoed in Nederland hebben. Door digitalisering is het mogelijk om collecties van musea, monumenten en archieven voor het publiek te ontsluiten. Daarom komt de minister met drie subsidieregelingen.
 
Het Mondriaan Fonds heeft extra budget voor het publieksvriendelijk maken van gedigitaliseerde erfgoedcollecties. Het gaat om een bedrag van 580.000 euro per jaar in 2019 en 2020. Het resultaat moet een duurzaam karakter hebben, tot een sterkere digitale infrastructuur leiden en navolgbaar zijn voor anderen. De bijdrage is niet bedoeld voor het digitaliseren zelf maar voor de ontwikkeling van toegankelijkheid en/of publieksparticipatie. Ook kan worden aangevraagd voor haalbaarheidsonderzoeken gericht op de ontwikkeling van gezamenlijke digitaliseringsplannen.
 
Het Fonds voor Cultuurparticipatie heeft de subsidieregeling ‘Creatief gebruik digitaal erfgoed’. De regeling ondersteunt projecten waarbij jongeren (12 tot 25 jaar) in hun vrije tijd creatief aan de slag gaan met digitale erfgoedarchieven of online erfgoedcollecties. Bijvoorbeeld door iets nieuws te creëren waarbij digitaal erfgoed het bronmateriaal is.
 
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ontwikkelt een subsidieregeling over de ontwikkeling van nieuwe verhalen in samenwerking met de creatieve industrie.
 
Naast deze landelijke regelingen kunnen culturele organisaties in Groningen een beroep doen op de subsidieregeling Digitalisering en Cultuur voor de ontwikkeling van digitale toepassingen om nieuwe bezoekers te trekken of te informeren.
Meer informatie
Zowel de provincie als de minister hebben digitale toegankelijkheid als een belangrijk speerpunt van beleid opgenomen. Binnen het Netwerk Digitaal Erfgoed zijn de digitale knooppunten van Nederland met elkaar verbonden om kennis te delen en deskundigheid te bevorderen. Erfgoedpartners maakt deel uit van dit netwerk. U kunt bij ons terecht als u advies wilt hebben over uw digitaliseringsplannen of over het benutten van bovenstaande regelingen.
(info@erfgoedpartners.nl of 050 3130052; contactpersoon Filip Vedder)
 
Digitale toegankelijkheid en het gebruik van erfgoed zijn belangrijke speerpunten van de minister van OCW. Alle drie de fondsen hebben vanuit hun eigen invalshoek hiervoor een stimuleringsmaatregel vormgegeven. Deze maatregelingen dragen bij aan nieuwe gebruiksvormen van digitaal erfgoed en het bereiken van nieuwe doelgroepen. De fondsen sluiten hiermee aan bij de Nationale Strategie Digitaal Erfgoed, die wordt uitgevoerd door het Netwerk Digitaal Erfgoed (NDE). De opbrengst van de regelingen delen de fondsen met het veld, in afstemming met DEN, kennisinstituut voor cultuur en digitalisering, en het Netwerk Digitaal Erfgoed.
 
Beeld: Stoomdrukpers, GRID Groningen / Foto: Anton Tiktak, Arte del Norte

Platform educatie en publiek
2 juli 14:00 – 16:00 uur

Het schooljaar is bijna afgerond en de plannen voor het komende seizoen zijn volop in de maak.  Daarom vindt op 2 juli het volgende platform educatie en publiek plaats. Het seizoen 2018 -2019 wordt geëvalueerd en het aanbod voor 2019 – 2020 wordt besproken. Daarnaast worden afspraken gemaakt over de volgende editie van Oktober Kindermaand. De uitnodiging  voor het platform wordt binnenkort verzonden. Praktische informatie
Plaats: Erfgoedpartners
Datum: dinsdag 2 juli 2019
Tijd: 14:00 -16:00 uur

https://collectiegroningen.nl/bladeren/?type=&cg%5Boid%5D=1288&cHash=1e6fad164b654e6d22764936cbad30b8

Collectie Groningen uitgelicht
Nieuw: Melkfabriek Garmerwolde

Deksels van boter- en kaaskarn
In 1914 is de melkfabriek Garmerwolde uitgebreid met een kaasmakerij. In de voorafgaande 25 jaar is steeds meer melk aan de fabriek geleverd door ook steeds meer boeren. Door verse melk te verwerken tot boter en kaas is het mogelijk de geleverde zuivel langer te bewaren en daarmee ook verder te verspreiden dan de directe omgeving.

De boter wordt naar centrale verhandelplekken gebracht waar de tussenhandel zorgt voor onder andere verkoop naar het buitenland. Door de productie van zuivelproducten in Garmerwolde uit te breiden met kaas ontstaat de mogelijkheid meer zuivel te verwerken, te bewaren en over grotere afstanden te transporteren. Op boerderijen wordt voorheen naast boter ook wel kaas gemaakt. Hoewel dat in Groningen veel minder is dan bijvoorbeeld in Friesland en Noord- en Zuid-Holland

Kaas bestaat hoofdzakelijk uit de vaste delen van de melk, namelijk eiwit en vet. Bij het kaasmaken binden de vaste stoffen in de melk.
zich en scheiden zich af van de vloeistof (wei). Dit proces start door de melk op te warmen tot ± 29° C en er daarna stremsel en zuursel aan toe te voegen. De ontstane wrongel komt in kaasdoek in kaasvormen. Druk perst zoveel mogelijk vocht uit de wrongel waardoor een stevige kaas ontstaat.

Deze kaas wordt ingezouten en in pekelbaden gelegd. Deze baden zijn nog in de melkfabriek Garmerwolde te zien. Daarna wordt de kaas op planken te rijpen gelegd. Hoe langer een kaas ligt, hoe pittiger hij van smaak wordt. De stellingen waarop de kaas ligt te rijpen, zijn ook in de kaaskelder te zien. Elke dag moet de kaas schoongemaakt en gekeerd worden. De kennis over en apparatuur voor het maken van kaas vraagt van de melkfabriek een aanzienlijke investering.

Klik voor meer informatie en beeldmateriaal van het schilderij op de foto of kijk op de website van Collectie Groningen.

Tekst: Tiny Smit
Foto: Anton Tiktak, Arte del Norte

 
agenda-icon

Agenda

Groninger Molenweekend
 

column-icon

8 - 10 juni

clock

nvt

column-icon

Provincie Groningen

Informatiebijeenkomst Promotie en Sociale Media

column-icon

19 juni

clock

9:30 - 12:30 uur

column-icon

Erfgoedpartners

Platform Educatie & Publiek
 

column-icon

2 juli

clock

14:00 - 16:00 uur

column-icon

Erfgoedpartners

alt_text

Erfgoedloper is een uitgave van ERFGOEDPARTNERS Stichting Erfgoedpartners Lopende Diep 8 Groningen, Gr 9712 NW Netherlands (050) 313 00 52. Reacties en kopij: pol@erfgoedpartners.nl.

Mocht u de Erfgoedloper in uw e-mail niet goed kunnen lezen, dan kunt u de webversie bekijken via deze link.

Wanneer u de Erfgoedloper niet langer wenst te ontvangen, kunt u dit aangeven door een bericht te sturen naar info@erfgoedpartners.nl of door op deze link te klikken.

Let op: als u zich afmeldt, ontvangt u geen enkele mail meer van Erfgoedpartners. Als u zich alleen voor de Erfgoedloper wilt uitschrijven, pas dan uw voorkeuren aan.

U ontvangt deze mail omdat u ingeschreven bent voor onze nieuwsbrief.

Copyright (C) 2019 Stichting Erfgoedpartners All rights reserved.

Stuur deze mail door naar een vriend
Update profiel

Email Marketing Powered by Mailchimp