Deze e-mail is verzonden door Erfgoedpartners.                                                            Bezoek de website
Kinderen laten kennismaken met het orgel
Verhalenverteller Frank Belt over kindervoorstelling ‘Polle de Orgeljongen’

Veel kinderen weten tegenwoordig niet meer wat een orgel is. Verhalenverteller Frank Belt, die samen met organist Eeuwe Zijlstra de voorstelling ‘Polle de Orgeljongen’ geeft, komt met opvallende getallen. ‘In de dorpen valt het nog mee. Ongeveer de helft van de kinderen weet wat een orgel is. In de steden ligt dat anders. Gemiddeld twee op de honderd kinderen heeft wel eens een orgel gezien en gehoord. En als ze het orgel tijdens de voorstelling horen, zijn ze meteen heel opgewonden over wat er allemaal aan geluid uit het orgel komt.’
De kindervoorstelling over Polle de Orgeljongen is bedoeld voor kinderen van zes tot en met negen jaar. Voor dat de kinderen naar de voorstelling gaan, krijgen ze op school een voorbereidende les. Aan de hand van zogenaamde boomwhackers leren ze verschillende tonen kennen. Een boomwhacker bestaat uit meerkleurige holle plastic buizen die ten opzichte van elkaar harmonisch gestemd zijn. De boomwhackers komen tijdens de voorstelling één voor één in een karretje te staan, het orgeltje van Polle.
 

Meerdere doelen

Voor Zijlstra en Belt is ‘Polle de Orgeljongen’ een middel om kinderen kennis te laten maken met het orgel. Daarnaast komen ze er door het verhaal achter dat muziek iets met je doet. Het sprookje is gebaseerd op een boek van Mensje van Keulen, dat zij meer dan dertig jaar geleden schreef voor een orgelproject. Het verhaal is door Belt bewerkt en geschikt gemaakt voor een theatervoorstelling.
Het werd in 2017 voor het eerst opgevoerd in Harlingen, waar Belt en Zijlstra elkaar al van de kerk kenden. Zijlstra als organist en Belt als lid van de cantorij.
Het verhaal

In het boek figureren twee zussen, Alma en Mora. Zij wonen samen in een paleis met een geel pannendak. Alma is vrolijk en vriendelijk en leeft voor haar orgeltje, Mora is hebberig en jaloers. Alma speelt graag op het pijporgeltje van haar betovergrootvader, vooral als haar zus weer eens gemeen tegen haar gedaan heeft.
Als Alma’s zoon Polle wordt geboren, is Mora zo jaloers dat Alma haar zoontje onderbrengt bij twee reuzen, ver buiten de stad. Het orgeltje gaat mee en Polle leert er op spelen. Zestien jaar later gaat Polle op zoek naar zijn moeder in dat prachtige paleis en neemt daarbij het orgeltje mee. Omdat hij de reuzen ook een orgel gunt, stelt Polle voor een reuzenorgel te bouwen. Wanneer Polle bij het paleis arriveert, blijkt zijn moeder ziek te zijn en zijn tante Mora weigert hem de toegang. Ook het orgeltje is inmiddels kapot. Dan denkt hij weer aan dat reuzenorgel. Als zijn moeder dat orgel hoort, wordt ze weer beter en het ijskoude hart van zijn tante ontdooit. Ze krijgt een vreemd warm gevoel, waarvan ze zich afvraagt waar dat vandaan komt.
Eigen muziekje

Als de kinderen in de kerk komen, waar ze het reuzenorgel zien, ontdekken ze al gauw dat alle zes personen in de voorstelling een eigen muziekje hebben. ‘Iedere voorstelling is weer anders,’ vertelt Frank. ‘Het hangt erg van het publiek af en hoe ze op de voorstelling reageren.’ Met organist Zijlstra is sprake van een prima wisselwerking. Ze zijn letterlijk en figuurlijk goed op elkaar ingespeeld.
‘We moeten goed naar elkaar luisteren. Ik reageer op het spel van de organist, en de organist op zijn beurt reageert op mij, want ik gebruik als verteller ook niet steeds dezelfde woorden. Ook dat heeft met het publiek te maken.’
Frank benadrukt dat ‘Polle de Orgeljongen’, niet alleen op scholen kan worden uitgevoerd, maar dat het bijvoorbeeld ook goed in een orgelreeks zou passen. Ook past het goed in 2020 Jaar van het Klinkend Erfgoed. De kosten bedragen € 450,-, exclusief BTW en reiskosten. Bij meer voorstellingen kan korting gegeven worden. De voorstelling duurt drie kwartier en per keer kunnen maximaal 100 kinderen meedoen.

 
Input caption text here. Use the block's Settings tab to change the caption position and set other styles.
Voor meer informatie en boekingen:
https://verteltheater.nl/
Organist Rien Donkersloot

Een Bachnachtconcert!


De Amersfoortse organist Rien Donkersloot komt op 21 maart een concert geven in de Lutherse kerk van Groningen. Hij speelt een Bachprogramma bij kaarslicht en zal daarbij het nieuwe barok-orgel laten horen. Daarbij zit het publiek weer in 'intieme setting' op het balkon rondom het orgel.

Op 21 maart wordt de geboortedag van Johann Sebastian Bach herdacht (21 maart 1685). Op het programma onder meer het feestelijke Preludium & Fuga in C BWV 531, het Andante uit Bachs Vioolconcert in a BWV 1041. De Englische Suite nr. 3. In g Moll, diverse van zijn koraalbewerkingen en natuurlijk Rien Donkersloot zelf als improvisatietalent.


Donderdag 21 maart, aanvang 21:00 uur
Entree €10,00, voor donateurs €8,00
Lutherse Kerk, Haddingestraat 23, Groningen

Muziek op zondag


Na de kerkdienst op 24 maart in de kerk van Wildervank geeft een aantal organisten een miniconcertje. Het zijn de lokale organisten Mieke Trip, Bram Hulsebos en Wim de Olde. Aanleiding is het orgelconcert dat amateurorganisten op 10 februari jongstleden gaven in Muntendam. De stukken die daar gespeeld zijn, zijn  
geschikt om ook op het romantische Walcker-orgel in de kerk van Wildervank uit te voeren.

U kunt vanaf 11 uur genieten van de muziek, zaal open vanaf 10:45 uur (na de kerkdienst, waar u uiteraard ook welkom bent). Mieke Trip zal ook samenspelen met Wouter Bustin, die dwarsfluit speelt. 

Bram brengt de volgende werken ten gehore: Trio over ‘Such wer da will, ein ander Ziel’ van D. Kraster, Praeludium in D van G. Merkel en Merifield van J. Corell. Mieke speelt in ieder geval de Prélude uit opus 29 no 1 van G. Pierné en Berceuse ‘Le Jardin d'Esclarmonde’ van H.A. Stamm met Wouter op dwarsfluit en misschien 
nog een verrassing, ook met dwarsfluit erbij. Wim voert een tweetal moderne stukken van M. Schütz uit ‘Pop-stücke für Orgel uit waarbij hij wordt begeleid met drum.


Zondag 24 maart, aanvang 10:45 uur
Entree vrij (collecte)
Grote kerk, Raadhuisstraat 8, Wildervank

Cantatevesper Lutherse kerk
 
Op het programma Bachs zeer bijzondere solo-cantate Widerstehe doch der Sünde BWV 54 met in de hoofdrol het Groninger talent David van Laar (altus). Daarnaast zingt de Lutherse Bach Academie diverse koralen uit Bachs Johannes-Passion.
 
BWV 54 is een solocantate, de eerste vermoedelijk, en een bijzonder werk. Direct horen we het dringende, insisterende Wiederstehe! In deze openingsaria duwt het dissonante strijkersensemble - felle septiemen - ons weg van zonde en duivel. Duidelijk is dat hier strijd geleverd wordt. Na het recitatief met het scherp snijdende Schwert, volgt al de afsluitende aria: een fugatisch opgezet trio voor alt, violen en altviolen op de constatering Wer Sünde tut, der ist vom Teufel. Van deze strenge afsluiting zegt Albert Schweitzer: 'Harmonisch is dit deel van een ongehoorde hardvochtigheid'.
Cantor-organist is Tymen Jan Bronda. Ds. Dirk Strasser leidt de Vesper.
Van harte welkom!

NIEUW: na afloop wordt u een maaltijd aangeboden in de Lutherzaal
 
Zondag 31 maart, aanvang 17:00 uur
Entree vrij (collecte)
Lutherse Kerk, Haddingestraat 23, Groningen
Info: www.elgg.nl & www.binnenstadskerken.nl

U kunt informatie over orgelconcerten altijd mailen naar info@erfgoedpartners.nl
Copyright © 2019 Stichting Erfgoedpartners, All rights reserved.


Want to change how you receive these emails?
You can update your preferences or unsubscribe from this list.

Email Marketing Powered by Mailchimp
Deze e-mail is verzonden door Erfgoedpartners.

U kunt hier uw voorkeur aanpassen, of hier uitschrijven.
Let op: als u zich uitschrijft ontvangt u geen enkele e-mail meer van Erfgoedpartners. Als u zich alleen voor de Orgelkalender wilt uitschrijven, pas dan uw voorkeuren aan.

Email Marketing Powered by Mailchimp