Deze e-mail is verzonden door Erfgoedpartners.                                                            Bezoek de website

Jos Maters was ‘orgelbuddy’ voor een nieuwe orgelpublicatie

Over enige weken verschijnt In de voetsporen van Schnitger, een wandeling door de Groningse en Nedersaksische orgeltuin, een uitgave van Erfgoedpartners in samenwerking met het Arp-Schnitger-Gesellschaft e.V. in Oldenburg. Voor dit boekje werd de medewerking gevraagd van drie studenten van het Prins Claus Conservatorium in Groningen, die de teksten orgel-technisch bekeken en van commentaar voorzagen. Eén van hen was Jos Maters.

“Waarom ik organist wilde worden? Goede vraag. Ik heb het niet van mijn ouders. Wel kan ik mij herinneren dat ik als negenjarige bij een achterneef op de orgelbank mocht zitten, toen hij een koor begeleidde. De vonk sloeg daar al over zou je kunnen zeggen. Ik heb bij mijn ouders gezeurd of ik op orgelles mocht. Mijn eerste leraar was de organist van onze kerk in Spakenburg. Daar heb ik de basis geleerd. Toen hij zei dat ik hem oversteeg, en dat ik iemand anders moest zoeken, ben ik gaan lessen bij Willem van Twillert en bij Gerrit Christiaan de Gier.” Jos wilde graag naar het conservatorium en koos uiteindelijk voor Groningen, boven Amsterdam en Utrecht. “Ik moest daarvoor wel op kamers. Dat was erg wennen, maar onder meer het orgel van de Martinikerk had voor mij een grote aantrekkingskracht. Ook de proeflessen gingen geweldig en ik werd hartelijk ontvangen. Dat gaf de doorslag.” De studie verloopt voorspoedig. “Ik heb daarom naast orgel ook gekozen voor Hoofdvak Klavecimbel. Ik hoop in 2020 af te studeren.” Jos’ ambitie is om beroepsmusicus te worden. “Dat is niet eenvoudig, maar ik ben van plan een lespraktijk op te bouwen en daarnaast concerten te geven, koren te begeleiden en als klavecinist kamermuziek te gaan spelen.” Jos weet meteen welk orgel, buiten die van de Martinikerk, zijn favoriet is. “Ik ben een groot liefhebber van het orgel van Noordbroek, dat is echt waanzinnig! De sfeer in die kerk speelt ongetwijfeld ook mee. De tijd lijkt daar te hebben stilgestaan.” Concerten geven is al praktijk voor Jos. “Ik gaf vorige week een concert in Breda en verzorgde onlangs een orgelconcert in Rotterdam en Zuid-Limburg.”

Wat betreft de te spelen werken heeft Jos een voorkeur voor barok. “Ik speel in principe alles, maar speel het liefst muziek uit de tijd van de barok. Het hangt natuurlijk ook erg van het orgel af.”

(het interview wordt vervolgd onder de foto)

Improviseren of literatuur?
“Vóór aanvang van een concert vertel ik het publiek, in zo duidelijk mogelijke bewoordingen, waarom ik bepaalde stukken ga spelen: wat betekent dit stuk voor mij? Ik vind het leuk om te improviseren, maar ben nog niet op concertniveau. Dan moet ik nog heel wat meters maken. Interessanter vind ik het om literatuur uit te pluizen, zodat ik de muziek zo mooi mogelijk kan laten klinken. Maar ook hier geldt weer: wat is het voor orgel. En natuurlijk speelt ook je persoonlijkheid mee.”

Orgelbuddy
Zoals hierboven al gememoreerd werd Jos, naast Martien de Vos en Matthew Schembri, door de redacteuren van Erfgoedpartners (Ellen Bakker, Stieneke Ritzema en Robert Danens), gevraagd om de kopij na te kijken op orgel-technisch vlak. “Het was wel krap qua tijd, maar ik vond het leuk om te doen. Je denkt dat termen die voor mij heel vanzelfsprekend zijn, zoals bijvoorbeeld ‘register’, voor iedereen bekend zijn. Maar dat is niet het geval. Dat proces vond ik leerzaam. Ik heb ook wat discussie gehad met één van de redacteuren van Erfgoedpartners over de informatie: is het niet teveel over zaken daar omheen zoals bijvoorbeeld wie het orgel heeft laten bouwen, gaat het niet te weinig over het orgel? Daar moesten we een balans in vinden.”

Meer weten over Jos Maters: josmaters.nl 
Het koor van de Mariakerk in 't Zandt
Benefietconcert Ensemble Sonus Vita
met Anjo de Haan, orgel en Annemarije de Haas, renaissance- en barokfluit
Hervormde Kerk ’t Zandt

Op het programma werken van leden van de beroemde familie Bach (met klinkende namen als Johann, Johann Christoph, Johann Michael én Johann Sebastian) en van gelauwerde Engelse componisten als William Byrd, Thomas Tallis en Henry Purcell.  Het Ave Verum wordt in vijf verschillende composities uitgevoerd: gregoriaans en in motetten van William Byrd, Wolfgang Amadeus Mozart, Edward Elgar, Franz Liszt en Charles Gounod. 

Blokfluitiste Anne-Marije de Haas uit Zwolle speelt solo op renaissancefluit en barokfluit met orgelbegeleiding door Anjo de Haan, tevens de artistiek leider en dirigent van het koor.

Datum: 7 juli 2019
Tijd: 15:30 uur
Toegang: gratis, bij de uitgang zal een collecte worden gehouden waarvan de opbrengst bestemd is voor de Mariakerk

 

Het tweede concert in de zomerserie van de Der Aa-kerk
Cor Ardesch
Der Aa-kerk Groningen

 
Op maandag 8 juli verzorgt Cor Ardesch (*1959) het tweede concert in de zomerserie van de Der Aa-kerk te Groningen. Cor Ardesch is sinds 1998 organist van de Grote of Onze Lieve Vrouwekerk te Dordrecht.
Programma:
● Van D. Buxtehude: Praeludium d BuxWV 140 van D. Buxtehude en Vater unser im Himmelreich BuxWV 219 (3 versus)
● Ciacona g van G. Muffat
● Improvisatie over Vater unser im Himmelreich
● Van J.S. Bach: Partita O Gott, du frommer Gott BWV 767 en Praeludium en Fuga C BWV 547

Datum: 8 juli 2019
Tijd: 20:00 uur
Toegang: €10,-

Foto: Dennis Wubs

Ingebruikname en concert Snitger-Freijtag orgel
Magnuskerk Bellingwolde
Stef Tuinstra


Na een restauratie van een half jaar wordt het Snitger-Freijtag orgel van de Magnuskerk in Bellingwolde op vrijdag 12 juli met een orgelconcert weer feestelijk in gebruik genomen! Het orgel is flink onderhanden genomen. Het is technische gedeelte van de restauratie is dan afgerond. Orgeladviseur Stef Tuinstra, die dit project begeleidde, laat alle aspecten van de technische restauratie helemaal tot zijn recht komen.

Het hele orgel is helemaal uit elkaar geweest. De weerstand onder de windladen is aanzienlijk verminderd, zodat alle registers weer gemakkelijk bedienbaar zijn. De windvoorziening van het orgel in sterk verbeterd. Alle drie balgen zijn weer origineel aangesloten, zodat er een veel grotere luchtbuffer is. Het orgel kan niet meer ‘leeg’ gespeeld worden. Doordat de balgen nu ook weer origineel aangesloten zijn, kan het orgel ook weer ‘getreden’ worden. Het orgel zal weer net als in 1797 klinken! U bent allen van harte uitgenodigd! Na afloop wordt u verwacht in Het Karspel achter de kerk voor een hapje en een drankje.

Datum: 12 juli 2019
Tijd: 19:30 uur
Toegang: gratis

Foto: John Stoel

Het derde concert in de zomerserie van de Der Aa-kerk
Bart Wuilmus (orgel), Jo Hermans (jazz bugel) en de Schola Gregoriana Cantabo
Der Aa-kerk Groningen


In de maandagavondserie van de Der Aa-kerk vindt op 15 juli een bijzonder concert plaats. De Belgische organist Bart Wuilmus komt met Jo Hermans (jazz bugel) en de Schola Gregoriana Cantabo (Sint Pauluskerk Antwerpen) voor een spannend concert met onbegeleide gregoriaanse gezangen en verrassende orgelimprovisaties in diverse stijlen, met toevoeging van de flugelhorn.

In 2018 verscheen van deze musici een spraakmakende en in de pers zeer goed ontvangen cd,  ‘Mixture – The Night Sessions’.  Reden om dit ensemble uit te nodigen voor een live optreden in de sfeervolle Der Aa-kerk met haar heerlijke Schnitgerorgel. 
Nadere informatie is te vinden op www.peterwesterbrink.nl

Datum: 15 juli 2019
Tijd: 20:00 uur
Toegang: €10,- 

Deze e-mail is verzonden door Erfgoedpartners.

U kunt hier uw voorkeur aanpassen, of hier uitschrijven.
Let op: als u zich uitschrijft ontvangt u geen enkele e-mail meer van Erfgoedpartners. Als u zich alleen voor de Orgelkalender wilt uitschrijven, pas dan uw voorkeuren aan.

Email Marketing Powered by Mailchimp