Deze e-mail is verzonden door Erfgoedpartners. Hier kunt u deze nieuwsbrief lezen in uw browser.         
Van de redactie

Zoals u ziet, heeft de Orgelkalender een nieuwe vormgeving en een nieuwe naam gekregen: een nieuwe lente, een nieuw geluid. Deze nieuwsbrief heet voortaan Orgelagenda. Voor het orgelgeluid moeten wij voorlopig onze toevlucht tot cd’s, Spotify, YouTube of andere middelen nemen. In deze Orgelagenda dan ook nog geen vooruitblik naar orgelconcerten. In plaats daarvan bijdragen van organisten over het concert dat zij hadden willen geven.
De concerten die wèl doorgang kunnen vinden, zijn de carillonconcerten. Zo verzorgt beiaardier Henk Veldman een concert op het Hemony carillon in Middelstum. Verderop leest u daar meer over.
Kopij voor Orgelagenda kan gestuurd worden naar pol@erfgoedpartners.nl

Vom Herausgeber

Wie Sie sehen, hat der Orgelkalender ein neues Design und einen neuen Namen erhalten: ein neuer Frühling, ein neuer Klang. Von nun an heißt es Orgelagenda. Für den Orgelklang müssen wir auf CD's, Spotify, YouTube oder andere Mittel zurückgreifen. In diesem Orgelagenda blicken wir daher noch nicht auf Orgelkonzerte. Stattdessen Beiträge von Organisten über das Konzert, das sie geben wollten. 

Die Konzerte, die stattfinden können, sind die Glockenspielkonzerte. Carillonneur Henk Veldman beispielsweise wird ein Konzert auf dem Hemony-Glockenspiel in Middelstum geben. Sie können in dieser Orgelagenda mehr darüber lesen. Information für den Orgelagenda kann an pol@erfgoedpartners.nl geschickt werden. 
 

Eén van de organisten die reageerde op het verzoek een bijdrage te schrijven voor Orgelagenda over het concert dat zij hadden willen geven, is Sietze de Vries. Hij zou op zaterdag 18 april het openingsconcert verzorgen van het jubileumprogramma van Stichting Avondmuziek Uithuizermeeden. Deze stichting bestaat dit jaar 50 jaar en stelde hiervoor een uitgebreid feestprogramma samen.

Waddenzeemeermin in het water gevallen

Door: Sietze de Vries

Ik had voor Bachs verjaardag in Porto moeten spelen, passieconcerten in eigen land, lesgeven aan het conservatorium van Kopenhagen en Hemelvaartsconcerten in Duitsland. Maar dan opeens zit je thuis op de bank en heb je niets meer om naar toe te werken. Gelukkig is er nu wel veel tijd voor het gezin en ook gaat het lesgeven aan het Groninger conservatorium via digitale wegen min of meer door. Op zaterdag 18 april stond de aftrap van de concertserie 50 jaar Stichting Avondmuziek  Uithuizermeeden gepland. De stichting wil hiermee groots uitpakken: zelfs coryfeeën als Olivier Latry en Wibi Soerjadi zijn geboekt!

Het idee voor het openingsconcert was vooral om het Hinsz-orgel van Uithuizermeeden op een toegankelijke manier voor te stellen aan jong en oud. Heel anders dan een regulier orgelconcert dus: normaal gesproken houd ik ervan om een combi van orgelliteratuur en improvisaties te maken. Maar voor deze bijzondere gelegenheid schreef ik een sprookje: De Waddenzeemeermin. Ik kwam op het idee doordat er op de fraaie toren van Uithuizermeeden geen haan maar een zeemeermin staat. In dit sprookje komen ook orgelelfjes voor, die al veel langer figureren in mijn kinderprojecten. Het zeemeerminnenkoor, bestaand uit leden van de Roden Girl Choristers, zou er ook aan meewerken om de bezoekers een duidelijk beeld te geven van hoe een orgel werkt en klinkt.

Als opening van het concert was de bekende Prince of Denmark's March gepland, terwijl de trompettist opnieuw zou meewerken bij de afsluiting met het Gronings volkslied. Normaal gesproken improviseer ik meestal op kerkliederen; deze keer zouden drie liederen van volkszanger Ede Staal centraal staan. René Paas, één van de sprekers tijdens dit evenement, had ook nog een ‘verrassingsthema’ in petto. Tja, nu allemaal toekomstmuziek, maar wat in het Wad zit….


Beeld: het Hinsz-orgel van Uithuizermeeden; foto: Jelte Oosterhuis

Beeld: panoramafoto Hemony carillon; bron: website carillon Middelstum
Carillonconcerten in Middelstum 

Gelukkig zijn er ook concerten, die wel doorgaan. Beiaardier Henk Veldman verzorgt in april een serie concerten op het wereldberoemde Hemony carillon.
Veldman heeft gekozen voor het thema ‘lente’. Het eerste concert staat gepland voor zondag 5 april. De beiaardier trapt af met Lenteconcert van Vivaldi, vervolgens speelt Veldman een viertal liederen uit ‘Kun je nog zingen, zing dan mee’ (onder andere De winter is verganghen). Daarna zijn liederen uit de Romantiek te horen, met Frühlingslieder van Mendelssohn en Schubert. Ook onze tijd komt aan bod met een medley kinderliedjes over de lente en, wie kent ze niet, Tulpen uit Amsterdam van Herman Emmink en Spring is here van Ella Fitzgerald.

Tijdens de bespeling is het vanwege het coronavirus niet mogelijk de toren te bezoeken.
Data: 5, 19 en 27 april
Aanvang: 14:00 uur
Buiten de concerten is het carillon elk heel uur te horen (door middel van de computer) en, nu niemand zijn of haar verjaardag kan vieren, speelt het carillon elke dag om 18:45 uur Lang zullen ze leven.

Ook voor organist en dirigent Tymen Jan Bronda uit Groningen staan de activiteiten even stil. In het volgende interview vertelt hij wat dat met hem doet.

Beeld: persfoto Tymen Jan Bronda
Organist en dirigent Tymen Jan Bronda hoopt op de zomer

Het zwaartepunt van de muzikale activiteiten in 2020 van Tymen Jan Bronda lag in het voorjaar. Op 10 april, Goede Vrijdag, en op 11 april, Stille Zaterdag, zou Kamerkoor Tiraña, waarvan Tymen Jan dirigent is, in de Lutherse Kerk  Groningen en in de Jacobuskerk van Zeerijp Passiemuziek onder het thema ‘O Crux’ brengen. En het Luthers Bach Ensemble (LBE), dat eveneens onder leiding van Tymen Jan staat, had in maart samen met solisten, het Roder Jongenskoor en barokorkest, Bachs Matthäus-Passion zullen uitvoeren. In mei stond met dit ensemble een serie concerten met werken van G.P. Telemann en J.S.Bach op het programma. De website van het LBE staat vol informatie over al deze concerten. En Tymen Jan zou op 27 april als organist samen met barok-trompettist Bruno Fernandez een Koningsdagconcert verzorgen in de Lutherse Kerk. Maar nu, niets van dit alles. Het coronavirus heeft een streep door de rekening gezet. Het valt de musicus zwaar. ‘Het moest wel even indalen en aanvankelijk hoopte ik nog dat het rond Goede Vrijdag voorbij zou zijn. We hebben meteen alle repetities stopgezet. Ik ben wel geschrokken van 1 juni, ben het hier ook niet helemaal mee eens. Dit is moeilijk voor de cultuursector en ondernemers.’ Tymen Jan heeft nu tijd over, iets waar hij aan moet wennen. ‘Ik merk dat ik toch een beetje een workaholic ben en dat ik moet afkicken.’ Er is nu wel genoeg tijd voor een hobby: fietsen. ‘Dat doe ik nu zo’n twee à drie keer in de week.’

Zomer en najaar
De eerste helft van het muzikale jaar mag dan in het water vallen, Tymen Jan heeft zijn hoop gevestigd op de tweede helft. Het concert van het LBE dat oud-Engelse muziek zou uitvoeren en waaraan de organisten Erwin Wieringa en Theo Jellema met hun quatre-mainsspel, zouden meewerken, stond geprogrammeerd voor 7 juni. ‘Dat is mogelijk te verplaatsen naar eind juni, begin juli.’ Als er niets tussen komt start de muzikale zomer in de Lutherse Kerk op 21 juni met een Midzomernachtconcert door de Hongaarse klaviervirtuoos Miklos Mikael Spanyi. Een ander hoogtepunt staat geprogrammeerd voor 29 november. Dan zal organist Gijs van Schoonhoven het Van Oeckelen-orgel bespelen en daarmee de muziek verzorgen bij de zwijgende Duitse horrorfilm ‘Nosferatu, eine Symphonie des Grauens’ de eerste Draculafilm van iets meer dan een uur uit 1922. Het betreft een benefietconcert waarvan de baten ten goede komen aan het andere, het nieuwe barok-orgel in deze kerk. Op Oudjaarsdag komt Wolfgang Zerer naar Groningen. Hij bespeelt die middag orgel en klavecimbel. ‘Het Oudjaarsconcert begint inmiddels bekender te worden. Dit zal de vierde keer worden. De drie vorige waren een succes.'
En staat er dit najaar nog een solo-optreden op het programma? ‘Ik verzorg altijd het orgelconcert tijdens Open Monumentendag. Dit jaar geef ik een concert samen met mezzosopraan Judith Pranger.’

 

Beeld: persfoto Luthers Bach Ensemble

De uitvoering van 2018
Om toch nog een beetje in de Passie-stemming te komen, biedt het LBE de mogelijkheid de uitvoering van de semiscenische Matthäus Passion uit 2018 aan te schaffen, als een vorm van fundraising. (Zie daarvoor de website van het Luthers Bach Ensemble onder het kopje ‘media’)
De opbrengst gaat volledig naar de gedupeerde musici. ‘De musici hebben allen hun toestemming hier voor gegeven,’ zegt Tymen Jan, ‘we hebben al aardig wat opgehaald. Het cancelen van de Matthäus is financieel gezien een groot drama. Maar gelukkig zijn heel wat mensen bereid hun al aangeschafte kaartje mee te nemen naar de editie van volgend jaar. Sommigen doneren zelfs hun kaarten. We proberen een deel van de gages hieruit te betalen.’ 

Neem door het bekijken van deze video op Youtube alvast een voorproefje en geniet van het openingskoor van dit fenomenale meesterwerk van Johann Sebastian Bach.
Beeld: Matthias speelt; eigen foto
Matthias Havinga, liturgisch organist van de Oude Kerk Amsterdam

Op 26 april zou Matthias Havinga een orgelconcert geven op het Hinsz-orgel van de Nicolaïkerk in Appingedam. Ook aan hem de vraag wat hij zou hebben gespeeld.
‘Ik had het maken van mijn programma nog op de to-do-lijst staan. Grofweg had ik er Sweelinck, Bach en Mendelssohn willen spelen. Mendelssohn past goed bij de klankwereld van Hinsz en in zijn algemeenheid op achttiende-eeuwse orgels. Sweelinck is de grootste Nederlandse componist aller tijden en ik ben een van zijn opvolgers in de Oude Kerk Amsterdam. En Bach is de componist die het hart het allermeeste raakt. Omdat deze drie componisten mij alle na aan het hart liggen, zijn op bijvoorbeeld Spotify maar ook op Youtube van allerlei opnamen te vinden waarbij ik deze componisten speel.’

Spotify Matthias Havinga Spotify Matthias Havinga
YouTube Matthias Havinga YouTube Matthias Havinga
Website Matthias Havinga Website Matthias Havinga

Matthias Havinga is organist van het Bätz-orgel (1830) in de Koepelkerk of Ronde Lutherse Kerk te Amsterdam, waar hij de Koepelkerkconcerten organiseert. Ook bespeelt hij als liturgisch organist van de Oude Kerk Amsterdam wekelijks het Vater/Müller-orgel (1726/1738) en het Ahrend-orgel (1965) van de Oude Kerk.

Cd-presentatie Johan Brouwer 
Op 19 april zou klavecinist Johan Brouwer in de Pelstergasthuiskerk in Groningen zijn in maart verschenen Bach-cd presenteren. Deze presentatie moest worden uitgesteld. 
De cd werd opgenomen in de kerk van Nieuwolda. Het programma bestaat uit een tweetal Franse Suites en tweetal Preludes & Fuga’s uit het Wohltemperierte Klavier en twee delen uit de Kunst der Fuge. De cd opent met de Preludio für Luth o Cembal, het programma is gekozen zodat het voldoende afwisseling bevat uit het geweldige aanbod van Bachwerken. Het programma wordt gespeeld op een kopie van een 17e eeuws klavecimbel, gebouwd door David Rubio (1980) naar een Frans instrument van Jean Vaudry (1681). 
De cd is binnenkort in onze webshop verkrijgbaar. 
De CD is te beluisteren op Spotify De CD is te beluisteren op Spotify
op YouTube verscheen een korte promofilm op YouTube verscheen een korte promofilm
Deze e-mail is verzonden door Erfgoedpartners.
U ontvangt deze mail omdat u ingeschreven bent voor onze nieuwsbrief.

Ons adres is:
info@erfgoedpartners.nl
Stichting Erfgoedpartners
Lopende Diep 8
Groningen, Gr 9712 NW
Netherlands

U kunt hier uw voorkeur aanpassen, of hier uitschrijven.
Let op: als u zich uitschrijft ontvangt u geen enkele nieuwsbrief meer van Erfgoedpartners. Als u zich alleen voor de Orgelkalender wilt uitschrijven, pas dan uw voorkeuren aan.