Deze e-mail is verzonden door Erfgoedpartners.                                                            Bezoek de website
Peter Westerbrink

Organist Peter Westerbrink over orgelconcerten rond het kerkelijk of liturgisch jaar

Op 1 januari aanstaande geeft Peter Westerbrink zijn Nieuwjaarsconcert in de kerk van Noordbroek. Inmiddels is dit concert, dat dan voor de achttiende keer wordt gegeven, een traditie geworden waarvoor niet alleen mensen uit Groningen maar van uit het hele land speciaal komen. Het is een bijzonder moment om op de eerste dag van het jaar te luisteren naar muziek van Bach, want ook dat is traditie. De kerk is koud maar dat is voor Peter juist een plus. Wat is de essentie van muziek, zonder het comfort van de makkelijke stoel en een behaaglijke temperatuur? Het Nieuwjaarsconcert is voor de organist een hoogtepunt. ‘Ik vind het bijzonder dit concert voor te bereiden. Het besef te mogen spelen op zo’n prachtig oud instrument in een Middeleeuwse kerk waar mensen zitten op nieuwjaarsdag met al hun lief en leed, om te luisteren naar het orgel, dat is pure rijkdom. Iedereen voelt: dit is bijzonder. Vooral als ik de Passacaglia van Bach speel. Dit oerstuk waarmee Bach in zo’n vijftien minuten een kathedraal opbouwt is fenomenaal. Die eeuwenoude muziek doet je beseffen dat je in een traditie staat. Het is wel een ‘moeilijk’ concert (niet ontoegankelijk) vanwege de lading die een concert op zo’n dag kan hebben.’

Betekenis en verdieping
Denk na over je programma is het motto van Peter, doe niet zomaar wat. Het is niet vrijblijvend. Vraag je af wat de kern is. ‘Ik mis te vaak de urgentie van een concert. Waar ging het om? Ik vraag wel eens: waarom doe je dat? Vertel het verhaal achter de noten. Wat ik belangrijk vind, is mensen bewust maken en hen vooraf uitleggen waar ze naar gaan luisteren. Ik probeer dat altijd te doen zodat de muziek meer betekenis en verdieping krijgt. Je mag rustig aan het publiek vragen: doet het je iets? Lang niet iedereen weet bijvoorbeeld meer wat Advent betekent. Dat het gaat om verwachting en inkeer en dat wij naar het licht toewerken.’

Het kerkelijk jaar is een krachtig kader bij de samenstelling van een programma. Tot voor enige jaren verzorgde Peter een Allerheiligenconcert. ‘Ik overweeg dit weer op te pakken.’ Op Hemelvaartsdag zijn er concerten in Uithuizermeeden en in Farmsum klinkt volgend jaar rond Hemelvaartsdag l’Ascension van Messiaen. ‘Ik heb in 2018 in Farmsum in december Messiaens kerstcyclus La Nativité gespeeld. Het was een groot succes met zo’n 80 à 90 mensen in de kerk, meer dan men daar doorgaans gewend is.’

Net als Nederland kent Duitsland Ewigkeitssonntag*, de laatste zondag van het kerkelijk jaar. Er zijn dan veel orgelconcerten. Duitsers hebben daar meer gevoel voor. Zo zijn er ook op oudejaarsavond orgelconcerten. ‘Dat is bij ons niet goed denkbaar. Mooi dat collega Tymen Jan Bronda dat in de Lutherse Kerk heeft opgepakt. Ik zou nog wel eens een concert Zwischen den Jahren, de tijd tussen Kerst en Nieuwjaar, willen organiseren.’

Peter Westerbrink. Foto: Anjo de Haan
Orgelacademie Noordbroek
Afgelopen zomer organiseerde de Orgelacademie Noordbroek internationale orgelseminars geleid door Peter Westerbrink en Christiaan Teeuwsen (Ontario/Canada). Een week lang maakten studenten en collega’s uit Zuid-Korea, Canada, Amerika en Hongkong intensief kennis met de beroemde orgels in onze provincie. ‘Dat geeft veel voldoening.’ En in oktober waren drie vrouwelijke kerkmusici uit Zuid-Korea te gast in Noordbroek. ‘Telkens valt me op hoe geëmotioneerd deze organisten zijn als ze op een historisch instrument mogen spelen. Soms staan de tranen in hun ogen. Eén van hen zei: “Ik was vergeten wat muziek betekent.”’

Italië
Peter geeft gemiddeld 25 concerten per jaar, ‘vooral in het buitenland. Geef daar ook veel les, vooral in Italië. Zo ben ik de komende twee jaren gastdocent aan het conservatorium in Turijn en geef daar masterclasses over de oude Noord-Duitse muziek. Met deze muziek profileer ik mij.’ Drie dagen voor Kerst zijn Peter en zijn echtgenote Leonore Lub, eveneens organist, en hun dochter te vinden in Venetië waar Peter een concert zal geven. ‘Kerst, Venetië en orgel, hoe romantisch wil je het hebben?’

Nieuwjaarsconcert
1 januari 2020, aanvang 15:30 uur, toegang € 10,-. Na afloop is er een bonte mix van glühwein, chocolademelk, oliebollen en nieuwjaarsrolletjes.

* [Der Ewigkeitssonntag im November, auch Totensonntag genannt, ist dem Andenken an Verstorbene gewidmet. Neben dem Totengedenken wird in vielen Gottesdiensten auch zu einem bewussteren Umgang mit der Lebenszeit ermutigt. Der Gedenktag geht auf die Reformationszeit zurück. Mit dem Ewigkeitssonntag endet das Kirchenjahr.]
Kersmuziek van overzee: Christmas carols
Organist Vincent Hensen-Oosterdijk, trompettist Tom Vink en Dutch Choral Singers onder leiding van Henk de Vries
Sint-Hyppolituskerk Middelstum / Mariakerk Buitenpost


De bekende carols voor de most wonderful time of the year: Christmas!

Datum: 14 en 15 december
Tijd: 20:00 en 16:00 uur
Toegang: €10 / €5 (studenten) / <18 gratis; glühwein voor en na het concert
Het orgel van de Magnuskerk. Foto: Huisman Media
Lezing over het werk van Schnitger
Kees Kugel en Pieter Pilon
Het Karspel/Magnuskerk Bellingwolde
 
De Stichting Groningen Orgelland heeft in samenwerking met de Historisch Vereniging Westerwolde een lezing georganiseerd over het leven en het werk van Schnitger. De lezing wordt verzorgd door Kees Kugel en na afloop zal Pieter Pilon het orgel demonstreren.

Datum: 14 december
Tijd: 13:30 – 16:00 uur, inloop vanaf 13:00 uur
Toegang: gratis
Het Organeum in Weener. Foto: Wikipedia
Perlende Klassik zum Advent
Heitere Sonaten von Joseph Haydn und Johann Christian Bach

Hajo Wienroth – Traversflöte; Mathilde van Wijnen – Cello; Winfried Dahlke – Tafelklavier
Organeum Weener


Es musizieren Hajo Wienroth (Traversflöte), Mathilde van Wijnen (Violoncello) und Winfried Dahlke (Tafelklavier). Zum diesjährigen Adventskonzert hat Hajo Wienroth eine heitere Auswahl von Musik der Frühklassik für Traversflöte, Violoncello und Hammerklavier ausgewählt. 

Auf dem Programm stehen drei erfrischende Sonaten von Joseph Haydn und eine liebliche Sonate des jüngsten Bach-Sohnes Johann Christian, der in Mailand und London große Erfolge hatte und als Wegbereiter der Klassik gilt. Diese Kompositionen sind vielgestaltig im Ausdruck, spielfreudig und einfach bezaubernd. Das Tafelklavier und die historischen Instrumente der Solisten lassen die Epoche der frühen Klassik in den schmuckvollen Räumen des Organeums farbenreich aufleben.

Im Anschluss an die Aufführungen sind die Besucher eingeladen, bei Punsch und Gebäck die einzigartige Atmosphäre des illuminierten Hauses und des dahinterliegenden Gartens zu genießen.

Datum: 17. Dezember
Zeit: Das Adventskonzert wird wegen der begrenzten Anzahl von Plätzen zweimal zur Aufführung kommen, um 17.00 und um 20.00 Uhr. Es wird in den Räumen des Hochparterres musiziert, die über einen Treppenlift auch barrierefrei erreicht werden können.
Eintritt: 12,- €, ermäßigt 8,-€; Es wird empfohlen, Eintrittskarten zu reservieren. Telefon Organeum: 04951/912203
Jaap Zwart. Foto: Vakfoto van der Beek, Wapenveld

Orgelconcert door Jaap Zwart
Protestantse Kerk Farmsum

* Noel Suisse                                                     Louis Claude Daquin 1694-1772
* Quand Jesus naquit à Noel                                   Claude Balbastre 1727-1799
* Hirtenmusik aus dem 2. Teil des                 Johann Sebastian Bach 1685-1750
  Weihnachts-Oratoriums; (Frei für Orgel
  bearbeitet von Sigfrid Karg-Elert 1877-1933)
* In dulcio jubilo; BWV 729                                              Johann Sebastian Bach
* Choral Prelude ‘Quem pastores                                   Healy Willan 1880-1967
(Prijs de Heer die herders prijzen)
* Wie schön leuchtet der Morgenster Op. 67                    Max Reger 1873-1916
* Variaties over het oud-Nederlands kerstlied              Willem Mudde 1909-1984
  ‘Er is een kindeke geboren op aard’
* Keuze uit Suite kerstfeest I en II                                       Jan Zwart 1877-1937
  Pastorale ‘De herdertjes lagen bij nachte’
  Preludium ‘Komt allen tezamen’                                                         
  ‘Er ruischt langs de wolken’
  Pastorale ‘De herders’
  ‘Halleluja looft den Heer’
  ‘O, heerlijk hoe begeerlijk’ 
  Meditatie ‘Vol van pracht’  
  Twee bewerkingen over ‘Stille nacht’
  Postludium ‘Daar is uit ’s werelds duistre wolken’
* Improvisatie

Datum: 26 december
Tijd: 14:30
Toegang: 10,00

Het barokorgel van de Lutherse Kerk.
Oudjaar & Oliebollen!
Tymen Jan Bronda & Robert Koolstra (quatre-mains orgel)
Lutherse kerk Groningen


De befaamde orgelconcerten van Georg Friedrich Händel vertolkt op een barok-orgel met continuo-klavier en een kistorgel. Een adembenemend effect in een intieme zaal alias schuilkerk. Op de achtergrond misschien roffelende pauken. Dus knallend het jaar 2019 uit? Kom dan luisteren!
Verder staan op het programma werken van J.C. Bach, Bruhns, Schein and more.

De opbrengst van het concert gaan naar de Stichting MeerBachten bate van het nieuwe klavecimbel. Na afloop trakteert de Vriendenstichting u op een glaasje bubbels met oliebollen!

Datum: 31 december
Tijd: 13:00
Toegang: 10,00
De Orgelkalender in de winter

In de winter verschijnt de Orgelkalender eens per maand. Dat heeft alles te maken met het geringere aantal orgelconcerten gedurende de wintermaanden. Vanaf april 2020 hopen wij weer twee keer per maand een Orgelkalender voor u te kunnen maken. Kopij voor de Orgelkalender is als altijd zeer welkom. U kunt dit sturen naar info@erfgoedpartners.nl.
Deze e-mail is verzonden door Erfgoedpartners.
*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|* *|LIST:DESCRIPTION|*

Ons adres is:
info@erfgoedpartners.nl
*|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* *|END:IF|*
U kunt hier uw voorkeur aanpassen, of hier uitschrijven.
Let op: als u zich uitschrijft ontvangt u geen enkele e-mail meer van Erfgoedpartners. Als u zich alleen voor de Orgelkalender wilt uitschrijven, pas dan uw voorkeuren aan.

*|IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|* *|END:IF|*