Deze e-mail is verzonden door Erfgoedpartners.         

Bijzonder video-concert in de Martinikerk Groningen
 
De twee titulair-organisten van de Stichting Martinikerk, Leo van Doeselaar en Erwin Wiersinga, en de twee kerkorganisten van de Martinikerk, Stef Tuinstra en Sietze de Vries, bieden op 2 mei een gevarieerd programma aan. Dit is het eerste concert van deze vier organisten samen.
 
U kunt het concert vanaf 20:00 uur meemaken op het videokanaal van de Stichting Martinikerk.

Datum: 2 mei
Tijd: 20:00 – 21:00 uur

Beeld: Leo van Doeselaar;
foto: Marco Borggreve

Hoe kwam dit initiatief tot stand? Leo van Doeselaar schreef er namens de vier organisten de navolgende bijdrage over.

Op instigatie van de Stichting Martinikerk slaan wij als de twee titulair-organisten (van de Stichting) en twee kerkorganisten van de Martinikerk de handen ineen en willen we heel graag een concert van ruim een uur muziek voorschotelen aan iedereen die het horen en zien wil.

We spelen alle vier ruim een kwartier en hebben een mini-concertje samengesteld, waarbij er ook naar gestreefd is een zo veelzijdig mogelijk beeld van het onovertroffen Martini-orgel te geven. Dit orgel kwam eind vorig jaar in een soort landelijke verkiezing van de Volkskrant als 'mooiste orgel van Nederland’ uit de bus! Alle vier gaan we orgelwerken van Johann Sebastian Bach, Franz Tunder, Heinrich Scheidemann en Dieterich Buxtehude spelen en wordt er ook stijl-gebonden geïmproviseerd. 
Beeld: Erwin Wiersinga;
© Foto: Elena Platonova
Vanwege corona zullen er geen registranten aanwezig zijn om te assisteren en doen wij organisten alles zelf: spelen, omslaan en registers uittrekken. Er zal steeds maar één organist boven op de nauwe orgelgalerij aanwezig zijn, zodat het steeds wat tijd neemt, voordat de ene de andere afwisselt. Daarom is ervoor gekozen een semi-live registratie te maken, waarbij alle weinig interessante pauzes tussen ons en de te spelen werken er nog uit gemonteerd kunnen worden. 

Organisten kunnen zich normaal gesproken relatief vaak in de openbaarheid laten horen. Het is voor ons zeer merkwaardig dit nu al meer dan een maand niet te hebben kunnen doen en waarschijnlijk nog tot in de nazomer te moeten wachten op het spelen van orgelconcerten en kerkdiensten. Daarom zien we nu extra uit naar deze typisch 21e-eeuwse mogelijkheid kijkers en luisteraars in detail van dit unieke orgel te kunnen laten meegenieten.

Beeld: Sietze de Vries; foto: Anjo de Haan
Sietze de Vries schreef een persoonlijke bijdrage
 
Kwartetten met het groene monster

Nu concerten afgelast worden en openbare ruimtes gesloten zijn, denken veel musici na over creatieve mogelijkheden om muziek bij de mensen thuis te brengen. Zo maakte ik onlangs kennis met het fenomeen livestream-concert in Amersfoort, op uitnodiging van collega-organist Rien Donkersloot. Het gaat daarbij in feite om een gewoon concert, maar nu speel je uitsluitend voor de camera en de microfoons, terwijl het publiek thuis meekijkt en luistert. Het leek me goed om zoiets ook in Groningen te organiseren op het ‘groene monster’. Met de onvermoeibare beheerder van de Martinikerk, Jan Haak, brainstormde ik over dit idee en zo ontstond het plan om met vier organisten van de Martinikerk gezamenlijk een videoconcert te houden.

Los van het feit dat zo’n kwartet-concert bepaald bijzonder is, vind ik het ook heel belangrijk dat we als Martini-organisten op deze manier gezamenlijk naar buiten treden om ons fantastische instrument te promoten. Het is niet helemaal hetzelfde concept geworden als een livestream-concert, omdat daar in de praktijk toch wel een paar haken en ogen aan zitten. Zo ontstaan er soms storingen in beeld en geluid en zie je uitsluitend een organist spelen: geen mooie plaatjes van de kerk en het orgelfront. Vandaar dat we het concert eerder opnemen en vervolgens monteren met wat mooi beeldmateriaal tussendoor.

Beeld: Stef Tuinstra
In goed overleg hebben we een programma opgesteld, dat de barokke klankpracht van het Martini-orgel zoveel mogelijk laat horen. De nadruk ligt daarbij op de Noord-Duitse Barok en natuurlijk op Bach. Omdat mijn collega’s dit repertoire fantastisch spelen, ligt bij mij de nadruk op het improviseren. Voor mij is het daarbij altijd weer de ‘sport’ om iets te bedenken dat klinkt alsof het een verloren gegane compositie van een componist is. Het Martini-orgel vormt daarbij altijd weer een onuitputtelijke inspiratiebron; ik zeg wel eens gekscherend dat ik me daar als een kind in de Efteling voel.

Ik hoop dat veel mensen van het video-concert zullen genieten en ik verheug me op de samenwerking met de collega’s. En ik hoop dat nòg meer mensen na de crisis de weg naar de Martinikerk zullen weten te vinden om dit heerlijke orgel live te beluisteren!
Programma
 
LEO VAN DOESELAAR
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Praeludium pedaliter pro Organo pleno in e BWV 548/I
 
Franz Tunder (1614-1667)
An Wasserflüssen Babylon Canto solo con 5 viole
(Bewerking voor orgel door Leo van Doeselaar)
 
Johann Sebastian Bach
Fuga in e BWV 548/II
 
ERWIN WIERSINGA

Franz Tunder
Prealudium in g
 
Heinrich Scheidemann (ca.1595-1663)
Komm Heiliger Geist, Herre Gott
 
Georg Böhm (1661-1733)
Vater unser im Himmelreich
 
Johann Sebastian Bach
Komm Gott Schöpfer Heiliger Geist BWV 667
 
STEF TUINSTRA
Johann Sebastian Bach
Der Tag, der ist so freudenreich BWV 605 (Uit Orgelbüchlein)
 
Johann Sebastian Bach
Christ, unser Herr, zum Jordan kam BWV 684 (Uit Klavierübung III)
 
Stef Tuinstra (* 1954)
Improvisatie: koraalbewerking, in aria-vorm of in twee versetten (over een Pinksterlied)
 
Johann Sebastian Bach
Wir gläuben all an einen Gott BWV 684 (Uit Klavierübung III)
 
SIETZE DE VRIES
Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Praeludium g-moll BuxWV 149
 
Sietze de Vries (* 1973)
Improvisatie
U kunt het concert vanaf 20:00 uur meemaken op het videokanaal van de Stichting Martinikerk.

Datum: 2 mei
Tijd: 20:00 – 21:00 uur
Op 9 mei zou Sietze de Vries in de Jacobikerk in Uithuizen het slotconcert van de Orgeldag Noord-Nederland verzorgen. Sietze is artistiek leider van het Orgel Educatie Centrum Groningen.
Normaal gesproken wordt dit concert altijd gegeven op het Hinszorgel in de Petruskerk in Leens. Maar dit orgel is momenteel in restauratie.
Beeld: lege orgelkas Hinszorgel Leens
 
Van Leens naar Uithuizen

Op zaterdag 9 mei had het paradepaardje van de Stichting Hinszorgel Leens plaats moeten vinden: de open orgeldag. Al decennialang is dit een begrip in bij organisten, want op deze dag mag je zelf de toetsen beroeren van al die prachtige orgels in Stad en Ommeland. Ik deed zelf als twaalfjarige voor het eerst mee. Mijn vader is dat vast niet vergeten: alles wat meer dan 25 stemmen had moest op die dag bespeeld worden, dus hebben we de hele provincie doorkruist, van Leens via Uithuizermeeden tot Midwolda.
 
De open orgeldag wordt traditioneel besloten met een concert in de Petruskerk te Leens, maar omdat het Hinszorgel momenteel gerestaureerd wordt, was het concert verplaatst naar het Schnitger-orgel in de Jacobikerk te Uithuizen. De beide orgels liggen mij na aan het hart en ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik vrij toegang tot deze muzikale parels heb. Hoewel het orgel in Uithuizen een van de best bewaard gebleven Schnitger-orgels is, heeft het nooit de bekendheid gekregen die het verdient. Dat heeft veel met de akoestiek van de kerk te maken: hoewel de ruimte veel groter is dan die van Leens, is de nagalm bijna nihil. En juist dit aspect is belangrijk voor een orgel: de kerk is als het ware de klankkast van het instrument.

Beeld: orgel Uithuizen; foto: Jelle Marseille
Zowel in Leens als in Uithuizen is er ook nog een prachtige borg, die ook met enige regelmaat het decor vormt voor concerten. Dat is niet alleen afwisselend en uitdagend voor de programmering: het past ook perfect in de historie van de provincie. Op de borgen woonden immers de families die verantwoordelijk waren voor de aankoop van zo’n groot orgel. Niet zelden werd het echt een statussymbool en beconcurreerden de families elkaar om het grootste en fraaiste instrument.

Daarbij ging het ook om het uiterlijk; zo leek het Schnitger-orgel van Pieterburen (nu deels in Mensingeweer) net zo groot als dat van Uithuizen, terwijl het vele malen kleiner was qua aantal stemmen. En het orgel van Leens lijkt weer veel groter dan dat van Uithuizen, door z’n indrukwekkende pedaaltorens en pseudo-borstwerk. Toch heeft het orgel in Uithuizen 1 stem meer en was het destijds het grootste dorpsorgel van Nederland!

Helaas kunnen we er op 9 mei niet van genieten en zal het orgel, net als dat van Leens voorlopig in het openbaar zwijgen...
 
Om een goed idee te krijgen van het Schnitger-orgel van Uithuizen en van organist De Vries is het luisteren naar de volgende opname, een improvisatie over psalm 140, een aanrader.
Op 16 mei zou Peter Westerbrink op het prachtige Schnitger-orgel in Noordbroek een concert verzorgen. Wat had hij zullen spelen? Daarover leest u in het volgende artikel.
Beeld: Peter Westerbrink; foto: Anjo de Haan
 
Orgelcultuur van de Hanzesteden

Terwijl ik deze bijdrage schrijf (29 april), zou ik eigenlijk bezig moeten zijn met lesgeven aan studenten van het conservatorium in Turijn, met vanavond een afsluitend concert. De Noord-Duitse muziek uit de 17e eeuw, onlosmakelijk verbonden met de oude Duitse Hanzesteden, zou centraal staan.  Morgen zou ik op Schiphol Leonore Lub treffen om samen naar Gdansk (Polen) te vliegen, waar net een prachtig orgel is gereconstrueerd in St. Johann. Werk en vakantie in een ideale combinatie. 

Die oude Noord-Duitse orgelmuziek fascineert mij al mijn hele werkzame orgelleven. Komt natuurlijk ook door de oude orgels in Groningen en Ost-Friesland. Dan gebeurt dat eigenlijk vanzelf. Dat repertoire is echter zoveel breder en rijker geschakeerd dan heel veel orgelprogramma’s willen doen geloven. Dat te laten zien, zie het als een soort missie. Mijn uitdaging is niet om voor de zoveelste keer de ‘kapot gespeelde’ ‘e-moll’ van Bruhns of Buxtehude’s Praeludium in C te programmeren. Niets ten nadele van die prachtige stukken maar elke dag boerenkool is wat eenzijdig, toch? Maar wanneer hoor je, om maar een voorbeeld te noemen, de prachtige Magnificats van Hieronymus Praetorius? Volgend jaar hebben we een mooi rond jubileumjaar voor Michael Praetorius (in 1621 overleden). Zijn prachtige vocale en instrumentale muziek is nagenoeg onbekend. Zou daar volgend jaar verandering in komen?

Voor het concert in Noordbroek stond een groot werk van Matthias Weckman geprogrammeerd, de zes orgelverzen over O Lux Beate Trinitas. Goed voor 22 minuten. Serene, verheven en rust uitstralende muziek die de luisteraar als het ware in een andere tijd verplaatst, ontrukt aan de stress en haast van alledag. Beleving in optima forma.  De benodigde ingrediënten moeten dan wel rijkelijk aanwezig zijn. Maar juist dát zou in het samenspel tussen orgel, akoestiek en schoonheid van het gebouw in Noordbroek geen probleem zijn geweest.

Hopelijk gaat de uitvoering van Bachs ’Clavierübung dritter Teil’ in september wél door.

Deze e-mail is verzonden door Erfgoedpartners.
U ontvangt deze mail omdat u ingeschreven bent voor onze nieuwsbrief.

Ons adres is:
info@erfgoedpartners.nl
Stichting Erfgoedpartners
Lopende Diep 8
Groningen, Gr 9712 NW
Netherlands

U kunt hier uw voorkeur aanpassen, of hier uitschrijven.
Let op: als u zich uitschrijft ontvangt u geen enkele nieuwsbrief meer van Erfgoedpartners. Als u zich alleen voor de Orgelagenda wilt uitschrijven, pas dan uw voorkeuren aan.






This email was sent to *|EMAIL|*
why did I get this?    unsubscribe from this list    update subscription preferences
*|LIST:ADDRESSLINE|*