|
Column
|
Rust voor topprestaties
In een efficiënt vormgegeven wereld lijkt alles erop te zijn gericht om werkprocessen goed vorm te geven, met planningen en verslagen als richtingaanwijzers naar doelen die je moet halen. Het werk dat gedaan moet worden of de stip op de horizon vormen het uitgangspunt voor het tijdschema. Maar wellicht vergeten we de mens als tweede belangrijke voorwaarde. Voor het leveren van een topprestatie is het volgens oud-schaatser en neurowetenschapper Beorn Nijenhuis noodzakelijk om rust in te plannen omdat je lichaam en hersens alle nieuwe informatie moeten verwerken. Voor het tijdschema zijn niet alleen de doelen relevant, maar ook de conditie van mensen die die doelen moeten realiseren. Nu gaat het onderzoek van Nijenhuis over individuele sporters en musici, maar ik moet meteen denken aan onze gehele cultuursector. De lat ligt hoog, er is weinig geld en veel concurrentie, want de potentiële bezoeker heeft niet alleen de keus tussen musea, theater of evenement, maar ook nog de meubelboulevard, pretparken of een lastminute aanbieding naar het buitenland. Naast een persoonlijke inzet en liefde voor het vak, wordt vaak ook de noodzaak gevoeld om zichtbaar te zijn en te blijven wat leidt tot grote werkdruk. Ik kan me voorstellen dat meer rust ons werk aangenamer maakt, misschien zelfs beter maar zeker niet slechter. Het antwoord is aan de wetenschap.
|
Roeli Broekhuis
|
|
|
|
|
Stimuleringsregelingen in tijden van corona
Verschillende fondsen hebben regelingen ingesteld om de kunst- en cultuursector te ondersteunen in deze periode van corona. Hieronder volgen twee regelingen waar uw organisatie wellicht een beroep op kan doen:
Fonds 21 heeft een stimuleringsregeling om nieuw, coronabestendig aanbod te ontwikkelen dat dit jaar kan worden uitgevoerd. Tot 31 augustus kan worden aangevraagd. Zie www.fonds21.nl
De provincie Groningen heeft een regeling waarbij een deel van de kosten die gemaakt zijn om de |
organisatie coronabestendig te maken, vergoed kunnen worden. De ‘Anderhalvemeterregeling’ is tot 31 december 2020 beschikbaar en biedt een vergoeding tot maximaal €2.500,-. Zie www.provinciegroningen.nl
Beeld: rekenmachine uit collectie Vestingmuseum Nieuweschans; foto: Anton Tiktak, Arte del Norte |
|
|
|
Oktober Kindermaand 2020
De eerste instellingen hebben zich naar aanleiding van onze uitnodiging om mee te doen aan Oktober Kindermaand 2020 inmiddels aangemeld.
De Heemtuin Muntendam: griezelen!
Van zaterdag 3 oktober tot en met zondag 1 november is het griezelen geblazen bij Heemtuin Muntendam. Speciaal voor Oktober Kindermaand zijn de doe-kastjes omgetoverd tot griezelkastjes. Hierin zitten opdrachten met een griezelthema of tintje. Bij de bar van het paviljoen ontvangen de deelnemers een sleutel waarmee de griezelkastjes geopend kunnen worden.
In een uniek natuurgebied in de gemeente Midden-Groningen onderhoudt WerkPro het natuurbos, de cultuurtuin en de fruitboomgaard. De deelnemers zijn mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die in eigen tempo het werk in de keuken, de bediening of het groenonderhoud kunnen doen. Een bijzondere activiteit is het Mammoetpad: een natuur- en speelpad waar jong en oud kan wandelen.
http://heemtuinmuntendam.nl/de-heemtuin/
|
Museum Landgoed Fraeylemaborg Slochteren
Met elke zondag in oktober een speciale activiteit voor kinderen, daarnaast is een speurtocht door borg of bos mogelijk. Op 11 oktober wordt er gewandeld naar de Fraeylemamolen in Slochteren met onderweg een quiz en natuurlijk de bezichtiging van de molen. Op 18 oktober is er een kabouter- en paddenstoelentocht in het park. Ook op 4 oktober en 25 oktober is er een programma maar de invulling daarvoor volgt nog.
De Fraeylemaborg toont het leven in een huis van stand tot circa 1950 met het personeel ‘downstairs’ en de familie ‘upstairs’. De Bibliotheek, Blauwe Logeerkamer en Speelkamer voor kinderen zijn heringericht.
www.fraeylemaborg.nl
Beeld: Heemtuin Muntendam |
|
|
|
Plastic herkenningstoolkit
Erfgoedpartners beschikt sinds kort over een plastic herkenningstoolkit. Na de tweedaagse cursus, die consulent behoud en beheer Yvonne Nijlunsing binnenkort bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed zal volgen, kunnen musea contact met ons opnemen om advies met betrekking tot bijvoorbeeld ideale bewaaromstandigheden voor voorwerpen waarin plastic verwerkt is en voor restauratiemogelijkheden.
Het is een vergissing om te denken dat plastic objecten alleen voorkomen in musea met moderne beeldende kunst. Plastic is inderdaad een relatief jong materiaal en dateert uit het einde van de 19e eeuw (rond 1880). Het is verwerkt in bijvoorbeeld poppen (bakeliet) en ander speelgoed, meubels, foto’s en films, instrumenten, asbakken. Kortom, het is meer aanwezig in museumcollecties dan men zo op het eerste oog zou denken. Ook kunstenaars gingen ermee aan de slag; plastics waren veelzijdig en leken onverwoestbaar.
Plastics in museumcollecties hebben speciale zorg nodig. Zij vertonen tijdens opslag en tentoonstellen vaak
|
problemen, zoals verkleuring, uitbloei, plakkerigheid en verkruimeling. Om objecten die (deels) gemaakt zijn van plastic onder de juiste condities te kunnen bewaren, is identificatie ervan cruciaal. De degradatie van plastic objecten hangt af van allerlei interne en externe factoren zoals samenstelling, verwerking, omgeving en omgang.
Plastic determineren
Elke plasticsoort heeft zijn specifieke eigenschappen. Met behulp van de Plastic Identificatie Tool (PIT) – een set koffertjes met gereedschap en referentiematerialen - kan een groot deel van de plastics in collecties gedetermineerd worden en de juiste conserveringsmaatregelen worden getroffen.
Wij zullen via Erfgoedloper laten weten wanneer u een beroep op de PIT-kit kunt doen. Maar mocht u ondertussen al vragen hebben voor Yvonne over plastic of andere behoud- en beheervragen hebben, dan kunt u contact met haar opnemen via info@erfgoedpartners.nl.
Beeld: Gea Geertsema
|
|
|
|
Esther Koopspenning
De Groninger cultuurhistorische vereniging Stad en Lande reikt op 17 oktober 2020 de eerste Esther Koopspenning uit. De Esther Koopspenning is bedoeld als stimuleringsprijs voor de ontwikkeling van educatieve erfgoedprojecten in de provincie Groningen. De penning, waar een geldbedrag van
€ 2.000 aan verbonden is, zal worden toegekend aan organisaties of onderwijsinstellingen met een bestaand eigen educatieprogramma of gegeven ter ontwikkeling van nieuwe projecten. Naast organisaties kunnen ook docenten, erfgoedjuffen/meesters en zzp’ers in het onderwijs een project indienen. De projecten moeten bedoeld zijn voor het primair of voortgezet onderwijs en gericht zijn op regionale geschiedenis. |
Belangstellenden die een project willen indienen kunnen hun inzending voor 1 oktober mailen naar info@verenigingstadenlande.nl. Voor verdere informatie kan contact worden opgenomen met Dineke van der Wal of Eddy de Jonge, beide via de Groninger Archieven: 050 5992000.
Esther Koops (1968-2017) was een gedreven lerares geschiedenis, bedenker van diverse erfgoedprojecten voor het onderwijs in Groningen en bestuurslid van de vereniging Stad en Lande.
Beeld: Esther Koops en Pim Witteveen; Foto: Herinneringscentrum Kamp Westerbork |
|
|
|
In de collectie van het MOW bevindt zich een bijzonder schilderij uit 1962 van Johan Dijkstra, dat het voormalige Sandjerhuus aan de Leidijksweg in Rhederbrug afbeeldt. Het olieverfschilderij herinnert aan de familie Sandjer, die dit arbeidershuisje bewoonde en verschillende schilderijen en meerdere goederen aan de voormalige gemeente Bellingwedde en het MOW schonk.
Dijkstra (Groningen, 23 december 1896 – Groningen, 21 februari 1978) was één van de medeoprichters van de Groninger Kunstkring De Ploeg, opgericht op 5 juni 1918. Hij studeerde aan de Kunstnijverheidsschool in de stad Groningen, de latere Academie Minerva. Tijdens zijn loopbaan hield Dijkstra zich bezig met uiteenlopende kunstprojecten en was hij actief als kunstcriticus. Het Groninger platteland, waaronder Westerwolde, vormde voor hem een belangrijke inspiratiebron.
Op het schilderij is tussen de bomen het arbeidershuisje zichtbaar, waar de
|
familie Sandjer woonde. Voor de woning ligt een kleurrijke groentetuin. Het huisje stond aan de Leidijksweg in Rhederbrug. Hier werd Henderikus Sandjer geboren, die met Foske Harmina Dijkmeijer trouwde. Haar ouders bewoonden de stelmakerij aan de Dorpsstraat in Vriescheloo. Dijkstra vervaardigde in 1962 ook een schilderij, dat deze stelmakerij toont. Dit schilderij bevindt zich eveneens in de collectie van het MOW.
Het echtpaar Sandjer vertrok in 1930 naar Haarlem om daar les te geven. Hun betrokkenheid bij de Rhederbrug en Bellingwolde bleef echter groot. Mede door hun toedoen kwam er op de plek waar het Sandjerhuus stond, een park dat naar de familie werd genoemd: het Sandjerpark. Het echtpaar schonk op diverse momenten verschillende schilderijen en meerdere goederen aan de voormalige gemeente Bellingwedde en het MOW.
Beeld: Harm Bellinga, Arte del Norte
|
|
|
|
|
|
|
Erfgoedloper is een uitgave van ERFGOEDPARTNERS *|LIST:ADDRESS|* (050) 313 00 52. Reacties en kopij: pol@erfgoedpartners.nl.
Mocht u de Erfgoedloper in uw e-mail niet goed kunnen lezen, dan kunt u de webversie bekijken via deze link.
Wanneer u de Erfgoedloper niet langer wenst te ontvangen, kunt u dit aangeven door een bericht te sturen naar info@erfgoedpartners.nl of door op deze link te klikken. Let op: als u zich afmeldt, ontvangt u geen enkele mail meer van Erfgoedpartners. Als u zich alleen voor de Erfgoedloper wilt uitschrijven, pas dan uw voorkeuren aan.
*|LIST:DESCRIPTION|*
Copyright (C) *|CURRENT_YEAR|* *|LIST:COMPANY|* All rights reserved.
Stuur deze mail door naar een vriend Update profiel
*|IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|* *|END:IF|*
|
|
|