|
|
Veel buitenregionaal bezoek voor de musea in 2020
De musea in Groningen hebben in het ‘coronajaar’ 2020 opvallend veel bezoekers van buiten de provincie ontvangen. Dat blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van de bezoekcijfers. Natuurlijk kwamen er minder bezoekers dan andere jaren. De musea waren immers maar enige maanden geopend. Bovendien konden grootschalige publieksevenementen en groepsbezoek niet doorgaan.
Daar staat tegenover dat tijdens de momenten dat de musea geopend waren toeristen uit alle delen van het land de musea bezochten. In sommige gevallen bestonden de aantallen zelfs voor meer dan 60% uit bovenregionaal bezoek. |
De bezoekers waren menigmaal verrast door wat ze aantroffen aan landschap en architectuur en vertelden daarover enthousiast aan de balie.
In het overzicht zijn de cijfers verzameld. In de kolommen met een rood vlakje in de rechterbovenhoek is een toelichting te vinden, die door de musea is gegeven.
Het persbericht geeft een bloemlezing van de ingezonden informatie.
Persbericht
Beeld: bezoekers voor de tentoonstelling ‘Langs de oevers van de Oude Riet’ in
Museum Wierdenland in Ezinge |
|
|
|
Erfgoednieuws special
Gisteren verscheen een speciale aflevering van Erfgoednieuws, de digitale nieuwsbrief van Erfgoedpartners en Centrum Groninger Taal & Cultuur (CGTC). De maandelijkse nieuwsbrief is in zijn geheel gewijd aan de bestuurlijke fusie van Erfgoedpartners en CGTC aan de hand van interviews en artikelen.
|
In dit nummer ook een filmpje waarin gedeputeerde Mirjam Wulfse bestuur en medewerkers feliciteert met deze mijlpaal.
Bekijk het februarinummer van Erfgoednieuws hier.
Beeld: het Lopende Diep in Groningen; foto: Hester Hazenberg
|
|
|
|
Publiekslezingen Archeologie
18 en 25 maart online
In de vorige Erfgoedloper werden de publiekslezingen archeologie al aangekondigd en als aangegeven informeren wij u in dit nummer uitgebreider over de lezingen.
De lezingen beginnen met een live introductie. Daarna volgt de lezing in de vorm van een van tevoren opgenomen filmpje van ongeveer twintig minuten. Na afloop kunnen de (online) aanwezigen live vragen stellen aan de sprekers. De uitzendingen zullen plaatsvinden op 18 en 25 maart en worden georganiseerd in samenwerking met het Noordelijk Archeologisch Depot (NAD) in Nuis en het Museum aan de A, het vroegere Noordelijk Scheepvaartmuseum, in Groningen.
Archeologielezing 18 maart: Pioniers na de IJstijd
Archeologen Dion Stoop (Noordelijk Archeologisch Depot, Nuis) en Pir Hoebe (Rijksuniversiteit Groningen)
Wie waren de eerste anatomisch moderne mensen in Nederland? Tijdens de laatste ijstijd, (het Weichselien, van 150.000 - 12.000 jaar geleden) was Nederland een onbewoonbare poolwoestijn. Aan het eind van de ijstijd begon het klimaat te verbeteren waardoor toendralandschappen en bebossing langzamerhand noordelijker konden uitbreiden. Al snel vestigden pioniers zich in deze landschappen: mensen die in barre omstandigheden leefden van de jacht op wild en het verzamelen van planten. Archeologen Dion Stoop (Noordelijk Archeologisch Depot, Nuis) en Pir Hoebe (Rijksuniversiteit Groningen) vertellen wat de archeologie ons leert over de levenswijze en geschiedenis van deze mensen.
Aanmelden lezing 18 maart kan via deze link.
Archeologielezing 25 maart: Gezonken in zicht van de haven
Archeo-historisch onderzoek naar de ondergang van de tjalk Drie Gezusters in 1893 op de Zuiderzee
Dr. Y. (Yftinus) T. van Popta, Rijksuniversiteit Groningen
Ruim voor zonsopkomst is de Drie Gezusters al vertrokken. Het is nagenoeg windstil op de Zuiderzee, het water is kalm en de tjalk komt maar moeilijk vooruit. Terwijl
Beeld: het wrak van de Drie Gezusters;
foto: Y. van Popta
|
schipper Meijer in het donker voor zich uit tuurt denkt hij aan zijn vrouw en kind die benedendeks liggen te slapen. Hij is al bijna een hele dag en nacht wakker en hij voelt de vermoeidheid. Dan ziet hij in de verte een klein lichtpuntje opduiken: dat moet het vuur van de Vischpoort van Harderwijk zijn! Dan is hij nog maar een uur gaans verwijderd van zijn bestemming. Hij stuurt de kop van de tjalk enigszins bij en zet koers richting de kust. Plotseling gaat er een harde schok door het schip…
Eeuwenlang was de Zuiderzee letterlijk en figuurlijk het maritieme hart van Nederland. Deze binnenzee bood de Nederlanders veel voordelen op het gebied van onder andere visserij, handel en transport. Er zijn in al die eeuwen tijd heel wat schepen vertrokken om via de Zuiderzee hun bestemming te bereiken. Maar niet alle schepen kwamen op hun bestemming aan. Het gevaar lag namelijk altijd op de loer: het relatief ondiepe vaarwater met zandbanken en ondieptes, plotselinge weersveranderingen en zware stormvloeden zorgden geregeld voor dood en verderf. Niet voor niets wordt Flevoland dan ook het grootste scheepskerkhof op land ter wereld genoemd: tot nu toe zijn ruim 450 scheepswrakken in de voormalige zeebodem aangetroffen. Deze wrakken worden met regelmaat gezien als houten constructies zonder enige identiteit, maar feitelijk zijn het stille getuigen van scheepsrampen en persoonlijk leed.
Het aantal keren dat van een Zuiderzee-wrak de identiteit werd achterhaald is echter op twee handen te tellen. In de meeste gevallen kan tot maximaal een halve eeuw nauwkeurig worden ingeschat wanneer een schip is vergaan. Tijdens deze lezing zal echter worden aangetoond dat het wel degelijk mogelijk is om een scheepswrak en een scheepsramp aan elkaar te koppelen. Wat dan ontstaat is een zeer levendig en persoonlijk verhaal, vormgegeven aan de hand van de ramp met de Drie Gezusters.
Aanmelden lezing 25 maart kan via deze link.
Beide lezingen beginnen om 20:00 uur. U kunt de lezingen volgen door op dat tijdstip in te loggen met behulp van de link. |
|
|
|
Cursus Molengids
11 maart Module techniek van de molen
Op 11 maart 2021 vanaf 19:30 uur geeft molenaar Arjen Strijkstra een lezing over de techniek van de molen. Welke soorten molens zijn er en hoe werken ze? Welke bijzonderheden zien we in de Groninger molens? Deze lezing is bedoeld voor Molengidsen-in-opleiding maar ook voor Molengidsen die hun kennis willen oppoetsen of voor belangstellenden die meer willen weten over het binnen- en buitenwerk van de molen. |
De kosten bedragen € 80,- voor belangstellenden, Molengidsen-in-opleiding betalen een pakketprijs en volleerde Molengidsen die hun kennis willen bijspijkeren schuiven gratis aan.
Opgave via het online aanmeldformulier.
Beeld: cursisten en docenten tijdens een onderdeel van de online cursus Molengids |
|
|
|
Spreekuur plus van Fonds voor Cultuurparticipatie
Op 27 februari van 10:00 tot 11:30 uur en 11 maart van 16:00 tot 17:30 uur houdt het Fonds voor Cultuurparticipatie een ‘Spreekuur plus’ over de immaterieel erfgoedregelingen: Wat zijn de mogelijkheden voor immaterieel erfgoed bij het fonds en hoe stel je een goede aanvraag op? |
Aanmelden kan via deze link. Voor wie benieuwd is naar alle regelingen van het fonds, is dit een handig overzicht.
Beeld: Molenaars molen Eva te Usquert |
|
|
|
Digitale kennis opdoen bij DEN en NDE
Zowel DEN (Kennisinstituut Cultuur en Digitalisering) als het NDE (Netwerk Digitaal Erfgoed) bieden op hun websites cursussen aan over digitalisering. Zo biedt DEN in het najaar een ééndaags online programma aan over digitale strategie en netwerkvorming voor directeuren en managers en senior- medewerkers in de erfgoedsector.
DEN Academie | DEN
|
Op de website van het NDE is de opleiding Duurzaam Digitaal Erfgoed te vinden, aangeboden via de Radboud Academy. Onderwijsprogramma Duurzaam Digitaal Erfgoed | Netwerk Digitaal Erfgoed
En elke donderdag organiseert NDE een vrij toegankelijk laagdrempelig online vragenuur van 11:00 tot 12:00 uur. Elke week staat in dit vragenuur een ander onderwerp rondom digitaal erfgoed centraal.
NDE-vragenuur: Termennetwerk | Netwerk Digitaal Erfgoed
Beeld: een Apple MacIntosh computer uit de collectie van het GRID; foto: Anton Tiktak
Beeld links: logo 's DEN en NDE
|
|
|
|
WoordWaark breidt uit met ‘Geschreven Gronings’
Digitalisering van alle Groningse boeken uit de Universiteitsbibliotheek
Onlangs heeft Centrum Groninger Taal & Cultuur (CGTC) een aanzienlijke subsidie gekregen om zijn taaldatabank WoordWaark uit te breiden met een groot aantal Groningstalige teksten uit heden en verleden. In het project Geschreven Gronings worden in het komende jaar alle gedrukte Groningstalige teksten uit de Universiteitsbibliotheek (UB) gedigitaliseerd. Het project Geschreven Gronings is onderdeel van het grotere Spotlight project, waarmee de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) inzet |
op digitalisering van academisch erfgoed binnen de universiteit. De financiering van het project komt van het College van Bestuur van de RUG.
Centrum voor Groninger Taal & Cultuur is voor verschillende wetenschappelijke en publieke activiteiten mede-afhankelijk van vrijwilligers. Mitdoun? Voor meer informatie en aanmelden kunt u een e-mail sturen naar info@woordwaark.nl of aanmelden via onze website.
Beeld: Centrum voor Groninger Taal & Cultuur |
|
|
|
Even voorstellen: Riemke Bakker
Gronings praten voelt als thuiskomen
Riemke Bakker (66) uit Bedum is sinds kort bestuurslid streektaal van Erfgoedpartners. Ook met haar had de redactie een kort kennismakingsgesprek. In het Gronings deze keer want de redactrice beheerst deze taal ook. ‘Ik ben geboren in Hornhuizen en toen ik tien maanden oud was, verhuisd naar Pieterburen. Daar ben ik opgegroeid. Van huis uit ben ik docent Engels en Nederlands en heb enige jaren les gegeven op een MAVO. Na mijn eerste zwangerschap ben ik gestopt met betaald werken en heb dit nooit weer opgepakt. Destijds werd dat door de omgeving nog niet zo vreemd gevonden. Inmiddels hebben mijn man Anko en ik twee kinderen en vier kleinkinderen. Ik ben altijd actief geweest op de school van mijn kinderen. Zo zat ik in de ouderraad en de medezeggenschapsraad. Daarnaast was ik actief in een rederijkerskamer. Mijn man en ik hebben elkaar via de rederijkerswereld ontmoet. We hebben een rederijkershuwelijk zou je kunnen zeggen.’
Toneelspelen
Riemke is veel bezig met taal en toneelspelen. ‘Ik vind dat geweldig en heb mooie rollen gespeeld. Binnen het bestuur van het KPGRV, het verbond van rederijkerskamers in de provincie Groningen, ben ik zelfs voorzitter geweest. Een unicum. Nooit eerder was een vrouw voorzitter. Zodoende heb ik Koos [Wiersma-redactie] leren kennen.’ Toneelspelen ging Riemke goed af. In 1996 werd ze zelfs door theatergroep ‘Waark’ gevraagd in te vallen in de voorstelling Scholten Zienent. ‘Ik vond dat een eer, want ‘Waark’ is toch een semiprofessioneel gezelschap. [Theatergroep WAARK brengt al meer dan vier decennia Groningstalig theater van hoge kwaliteit. Ontstaan in 1973 op |
initiatief van de Stadsschouwburg in Groningen, opereert het gezelschap sinds 1985 zelfstandig, met een sterk professionele inslag en aanpak.] Hier kon ik volop Gronings praten. Het voelde als thuiskomen. Ik ben nog steeds bij WAARK betrokken en ben ook jarenlang secretaris geweest van de groep.’
Intussen werd Riemke zodoende met haar neus op het Gronings gedrukt. Ze werd uitgenodigd door Henk Scholte van het Huis van de Groninger Cultuur om mee te doen aan een tweejarige docentenopleiding Gronings, die werd gegeven door Siemon Reker. Er deden twintig cursisten mee. De bedoeling was dat ze voor de klas kwamen. ‘Dat was lastig’ ondervond Riemke, ‘want Gronings is geen verplicht vak op school.’ Riemke bood aan cursussen Gronings op te zetten. Er was, zeker de eerste jaren, veel enthousiasme voor. Zelfs niet-Groningers deden enthousiast mee. Na tien jaar was de markt wat verzadigd al worden er door het CGTC nog steeds cursussen Gronings gegeven.
Samen met Tonko Ufkes kwam ze op het idee een Dag van de Grunneger Toal op te zetten. En daar kwam ze (weer) in contact met Koos Wiersma, die voorzitter was van CGTC. Hij vroeg haar voor het bestuur. Ook zit ze in het bestuur van het Prins Bernhard Cultuurfonds, afdeling Groningen.
De bestuurlijke fusie ziet Riemke als positief. ‘Zowel CGTC als Erfgoedpartners bewegen zich in de Groninger culturele wereld en worden door de Provincie betaald. Voor de Provincie is samenwerking belangrijk. Samen sta je immers sterker. Ik kan me daar in vinden. Samenwerking is een continue proces, en niet altijd gemakkelijk, maar ik houd van uitdagingen!’
Beeld: Riemke Bakker |
|
|
|
Elk vak brengt z'n eigen taal mee. Jargon noemen we dat. Gesneden koek voor insiders, maar voor buitenstaanders vaak onbegrijpelijk. Kon de leek de termen die gebruikt werden in de houten scheepsbouw nog redelijk volgen, met de introductie van de gereedschappen die nodig zijn om een stalen schip te bouwen, werd die wereld voor hem abacadabra…
Een lastransformator is een eenvoudig lasapparaat voor elektrisch lassen, uitgerust met regelbare stroominstelling, laskabels met massaklem en houder voor de laselektrode. De transformator levert ongeveer 45 volt om met behulp van een laselektrode een lasboog te kunnen maken. De warmte die de lasboog veroorzaakt zorgt ervoor dat de metalen aan elkaar smelten. Deze lasboog wordt in de elektrotechniek een 'vlamboog genoemd'. |
De transformator is meestal voorzien van een regeling om de maximale stroomsterkte te begrenzen. De optimale stroominstelling hangt af van het te lassen materiaal. Daar wordt de geschikte laselektrode bij gekozen. Hoe dikker de laselektrode, hoe groter de benodigde stroom, omdat er meer toe te voeren materiaal versmolten moet worden.
De lastransformator (of laskar) van Historische Scheepswerf Wolthuis dateert van 1928, heeft een houten kast en is de eerste in Nederland seriematig geproduceerde lastrafo, geschikt voor 220 tot 500 Volt. Fabrikant is Smit uit Nijmegen.
Beeld: Anton Tiktak, Arte del Norte
Tekst: Fred Ootjers |
|
|
|
|
|
|
Erfgoedloper is een uitgave van ERFGOEDPARTNERS Stichting Erfgoedpartners
Lopende Diep 8
Groningen, Gr 9712 NW
Netherlands (050) 313 00 52. Reacties en kopij: info@erfgoedpartners.nl.
Wanneer u de Erfgoedloper niet langer wenst te ontvangen,
kunt u dit aangeven door op deze link te klikken. Let op: als u zich afmeldt, ontvangt u geen enkele mail meer van Erfgoedpartners en Centrum Groninger Taal & Cultuur. Als u zich alleen voor de Erfgoedloper wilt uitschrijven, pas dan uw voorkeuren aan.
U ontvangt deze mail omdat u ingeschreven bent voor onze nieuwsbrief.
Copyright (C) 2021 Stichting Erfgoedpartners All rights reserved.
Stuur deze mail door naar een vriend Update profiel
|
|
|